Ska skriva av mig lite bara …

Känner att det är ett par saker jag vill skriva av mig om.

Först, jag har blivit väldigt trött på mina grannars ovana att röka på balkongen. Lyckades dock se att den springa genom vilken röken stiger upp ska vara igenisolerad. En massa skumisolering som sitter där. Men den läcker ganska redigt så röken går in på min balkong ändå, och om jag har öppet så fortsätter stanken in. Har nu beställt en luftrenare och ska försöka få hjälp av mitt boendestöd att täppa till läckan.

Rökeriet har varit ett betydande irritationsmoment för mig sedan vi fick börja använda balkongerna i våras. Men har blivit värre senaste två veckorna eller så. Grannarna verkar ha dragit igen inglasningen lite när det börjat bli kallt, och då ventilerar de heller inte bort röken lika bra. Mer av skiten går upp till mig.

Nästa sak, en helt annan. Fick samtal från Försäkringskassan idag. Angående min ansökan om sjukersättning. Vet inte riktigt hur det kommer gå med det hela. Kommer förstås, som alltid, att bråka med dem tills jag får som jag vill. Men det är alltid ett orosmoment efter att man pratat med dem att man sprungit in i en handläggare som kokar ihop fantasier (dessa brukar vara korkade, men starka idealister, så de tolkar världen och sina medmänniskor lite som de själva vill, fyller igen hålen när de inte riktigt förstår).

Sedan vill jag ta upp det där med att mitt lilla hov skickar mig en massa bilder. Har de egentligen alltid gjort. Ett sätt att försöka påverka mig. Har inte tyckt mig behöva kommentera det sedan jag bråkade med dem i typ försomras. Då om undermålig trosdesign. Något fascinerande detta, och skojsigt. Har observerat att vocaloidfigurerna återkommit i poularitet efter att ha saknats i många år. Vet inte varför de försvann egentligen. Kanske det där trollet ogillade dem. Själv brukar jag gilla de flesta figurer som genererar mycket fanart. Mest för att jag är lite av ett fan av fanart. Alltså även dessa.

En annan typ av bilder, som dyker upp i lite olika sammanhang, är bondagebilder. Ibland skickar de också articklar och sådant om fenomenet. Klart mitt lilla hov som är avsändare med tanke på att dessa verkar dyka upp i ganska konstant takt helt oavsett vad för media jag konsumerar, oavsett vilka jag förljer på Twitter etc. Och ibland från källor som direkt förvånar mig. En period avföljde jag och började undvika de källor jag fick dessa bilder från, men har fått ge upp.

I och med att detta är något mitt lilla hov vill att jag ska se måste jag också fråga mig varför. Vad är det de vill med det. Har tolkat det som att det var något det där trollet gillade. Men då borde de slutat med det när jag kastade ut trollet i fråga. En annan tolkning var att det skulla vara någon form av exponeringsbehandling för att avhjälpa mitt trauma och så. Men har fått konstatera att det är osannolikt.

Min gissning idag är att mitt lilla hov helt enkelt vill normalisera fenomenet. De verkar ha inställningen att sexuella aktiviteter ska vara nöjsamma och intressanta. Snäva normer som går emot det målet ska därför brytas ned. De har lyckats ganska bra ändå tycker jag. De sexnormer som finns i samhället, som ofta är ganska snäva, är trots allt allt annat än konstruktiva. Faktiskt är snäva sexnormer ett inte obetydande skäl till att jag valt att hålla mig undan från sexuella aktiviteter.

Vad jag kan känna mig mer negativ till är den ojämlikhet som verkar komma med detta. Mitt lilla hov marknadsförde grejjen vid något tillfälle, när de fortfarande tyckte jag skulle lajva man, att prinsessor ställer upp vad typ vad som helst. Har bilden av att de bättrat sig lite på denna punkt. Jag har varit lite av en fundamentalist vad gäller agens och självbestämmande.

Med denna lilla reservation så är mitt lilla hovs insisterande på att bryta ned snäva normer kring sex ett skäl för mig att fortsätta insistera på prinsessandet. Är beredd att aktivt hålla med om att sex ska vara nöjsamt och intressant för alla inblandade. Exakt vad det innebär måste då förstås bero på vilka som är inblandade. Så jag tänker i fortsättningen ge dem relativt fritt spelrum vad gäller denna normkritik. Att de väljer att bygga alternativa narrativ kring vad sex kan vara är något jag väljer att uppskatta.

Kommentera

