Gurka #1010

Har av en händelse kommit att tänka på den medklan till mig som genom åren orsakat mig en massa problem. De typer jag sagt åt ett par gånger att jag tycker de är fegisar som springer och gömmer sig för mig, försöker låtsas att de inte existerar hellre än be mig om ursäkt för vad de ställt till med. Och jag kan bli ganska långsint mot medmänniskor som inte klarar att erkänna att de begått misstag och be om ursäkt för det.

Tänker på dessa mina medmänniskor av och till. Väljer i regel bort idén att skriva om dem dock. Vill inte i onödan lägga mig i. Inte mitt ansvar. Och kan ärligen påstå att jag inte känner dem.

Samtidigt, när de hotar med att lägga ned verksamheten, en klan som hängt med i några hundra år, känns det inte bra. En kultruklenod ändå. Och pratet om att de är irrelevanta i ett modernt samhälle är trots allt bara för att de bestämt sig för att se det så. Samhället har förändrats i alla tider. Och vi människor och våra institutioner med det. Ibland behöver institutioner moderniseras. Men läggas ned? Efter några hundra år? Varför det?

Min relation till dem är inte olik min relation till mitt lilla hov. Mycket för att jag det mesta av mitt liv inte har haft skäl att hålla i sär de två institutionerna. En ansträngd, men knappast fientlig, relation. Min generella defensiva attityd kring prinsessors rättigheter är i mångt och mycket deras skapelse.

Fram till typ -04 fanns det knappast en tanke på att de skulle vara överflödiga eller liknande trams. Som jag förstått det var det en upplevd konflikt med mig som fick dem att ändra bana. Konflikten kanske i och för sig är på riktigt, men jag tycker de överdramatiserat det hela.

De blev avledda av ett visst nättroll och fick ta fram skämskudden när saker inte fungerade för dem. Jag sade ifrån om deras idéer med inte obetydlig dramatik. Verkar som att dramatik händer när jag blir inblandad, lite sådär i almänhet (inte helt oavsiktligt, och denna min medklan gör det enkelt att spinna till det). Men mesta av konflikten verkar vara mer en konsekvens av deras inblandning med ett visst troll än mitt surande.

Känner lite därför att jag vill ifrågasätta idén att ge sådan makt till en främling på Internet. Är det verkligen en typ de vill ge makten att lägga ned deras verksamhet? Hur motiverar de det? Kankse är det så att ett trolls attackstrategi är att vilseleda och trigga en emotionell reaktion medelst textkommunikation på Internet? Varför inte lära sig av sina misstag istället för att springa och gömma sig?

Självfallet är det dock i slutändan så att jag inte har någon rätt att bestämma vad dessa mina medmänniskor ska eller inte ska göra. Jag har inflytande, inte makt, och det räcker så. Vill de gömma sig är det deras ensak. Men detta är min syn på saken, från den begränsade uppfattning jag har av situationen.

Kommentera

