Väntar snällt på fixad bugg

Provar att starta Civilization VI ungefär en gång om dagen här hemma på datorn. Bara för att se om det fungerar. Bestämde mig idag för att gräva ned mig lite i grejjen och se vad felet är idag igen. Verkar som att det är en liten bugg, en känd bugg, i en liten inladdningsmjukvara från det företag som anvsarade för portningen till Linux. Tydligen drabbar alla spel de har portat. Hittade buggrapport på en buggrapporteringsplatform kopplad till Arch Linux. Buggen rapporterades i April.

Som jag skrev sist jag nämnde mitt lilla problem så fungerar det säkert på Ubuntu, därför prioriteras inte fixandet av buggen. Däremot får väl det hela betraktas som ett exempel på vad min storebror sade när vi träffades i lördags. Det är inte prioriterat att få det att fungera på Linux, så de företag som gör portarna gör ofta ett tämligen halvdant jobb.

Känner fortfarande, sorgligt att jag inte kan få det att fungera för mig. Storebror nämnde också saker om att det går att köra Windows i virtuell maskin. Många gör sådant. Själv känner jag att jag verkligen vill undvika sådant. Skulle klart kännas som ett misslyckande. För att inte tala om vilket slöseri på bra pengar det är att väsentligen skänka dem till ett amerikanskt jättebolag som verkligen inte behöver dem.

Inte en ekonomisk prioritering jag är beredd att göra det där. Bränna av en hög pengar på en Windowslicens, och sedan skulle jag dessutom behöva ett till grafikkort. Vilken röra. Skulle vara ganska kul att försöka sätt upp systemet dock, mest för att det är tekniskt komplicerat. Men som sagt, vägrar, för mycket pengar, och vill inte i onödan skicka de jag har till amerikanska jättar. Får helt enkelt snällt vänta tills buggen är fixad.

Kommentera

