Brända grönsaker; typ.

Reflekterat lite över två saker min lillebror sade i lördags. Inga stora eller viktiga saker i sig, som så ofta. Snarare är det tankespiralen de skickade in min hjärna på jag tänkte reflektera över.

Han sade något om idén att steka grönsaker så att de bara är lite brända. Det är något jag sade någon vecka tidigare är en gottigt. Tycker om särskilt gröna grönsaker, sparris, gröna pepparfrukter, bönor, som jag gjort så med. Mycket matolja, stekt på hög temperatur tills de börjar svärta, och så salt på det. Han kommenterade saken om onyttigheten i det, vissa ämnen som uppstår när man bränner maten är cancirogena. Läskiga grejjer så. Har dock svårt att se att detta skulle ha någon betydelse om man inte konsumerar ganska stora mängder av det. Behöver liksom pasera någon tröskelnivå där skada byggs upp långsammare än kroppen hinner läka den.

En annan sak nämnde han senare. Om att, säg att man får cancer (exemplet han tog upp), så kanske det är lämpligt att man får gå igenom med sin läkare vad för behandling man vill ha. Kanske vill man prioritera att få behålla håret framför effektivaste möjliga behandling? Detta lät för mig väldigt mycket till en sak jag diskuterade som yngre, när jag själv har sagt att cancer verkar väldigt läskigt just för att det skulle innebära att man riskerade håret.

Om jag inte missförstått saken har mitt lilla hov lagt väldigt mycket pengar på cancerforsking. Just på att minska biverkningarna av behandlingen. Detta relaterat till mina kommentarer om håret. Det är förstås helt i sin ordning. Bättre att de lägger pengarna där än att de bränner av dem på att ordna helikopterprojekt och sådant trams.

Och den där saken om att bränna grönsaker har fått mig att fundera på om mitt lilla hov tänker försöka ta över uppdraget att laga mat åt mig. Kan väl stå ut med det. Får väl se, men jag kommer även i fortsättningen hålla ögonen öppna för antydningar kring vad mitt lilla hov försöker ordna för framtid åt mig. Även vad gäller relativt små saker.

Kommentera

