Reflektioner om liv

Mamma lyckades, apropå ingenting, ifrågasätta den där idén att man bara har ett liv i lördags. Inget som blev en diskussion eller så, bara löst, hade inte ens med samtalat vi hade att göra. Men det har, som så mycket annat, fått mig att fundera.

När jag var liten hade jag en lek jag återkom till. Tanken återgick till detta om vad som händer efter döden. Smart unge som jag var funderade jag förstås på stora frågor. Kände mig tillräckligt brydd över dem för att vilja reflektera över dem, utforska dem. Leken centrerade sig runt att plocka på sig egenskaper, en efter en, som jag önskade ha i nästa liv. Normalt i formen av en drake. Nästa gång jag lekte leken började jag om från början. Nya idéer, och nya ideal.

Det är inte så att jag slutade tänka i dessa banor. Har sedan dess av och till återkommit till tanken. Hur, skulle jag ha ett nästa liv, skulle jag vilja att detta såg ut? Vad och hurdan skulle jag vara? Hurdan skulle världen jag existerade i vara? Ibland en tillgänglig verklighetsflykt, ibland dagdrömmande, ibland ett sökande efter ideal och förståelse för vad jag faktiskt finner viktigt.

Mitt lilla hov informerade mig vid något tillfälle att de tagit vara på denna min ovana. Baserat på den leken jag en gång lekte som barn. Deras plan är att skapa ett nytt liv åt mig. Skulle förstås inte behöva dö för att byta till detta nya liv, men de tänker sig tydligt ett abrupt avslut på vad jag har.

Kan inte säga jag uppskattar deras planer. Hade föredragit att vara inblandad i planerandet. Har också en ganska tydlig bild av att det skulle vara bättre för min stackars hjärna om vi kunde göra förändringarna av mitt liv steg för steg, allteftersom. Inte mycket snabbare än de förändringar jag redan kontinuerligt gör med mitt liv. Mest för att jag skulle vilja hinna ställa om. Är stresskänslig redan som jag är och vill verkligen inte göra det värre.

Kommentera

