Ett försök att gå tillbaka till att tolka snällt

Sitter och frågar mig om jag överreagerade när jag skrev förra inlägget. Det var bland annat ett experiment, se hur det blev om jag försökte svära. Har inte för vana att göra det så det var lite svårt att få ihop det för mig. Kännde att jag inte fick någon bra variation bland dem, att det blev lite enformigt, att texten tappade lite av den dynamik jag tycker den borde ha haft. Hade förstås inte gjort det om jag inte kännt mig kränkt och frustrerad med hur jag blir behandlad — men tog tillfället i akt att prova lite av ett annat sätt att srkiva.

Tänkt att förklaringen till att mitt lilla hov valde att ifrågasätta min könsidentitet inte behöver vara respektlöshet, ett projicerande av deras egna ideal, eller att de hittat ett troll att blanda ihop mig med. Även om de förklaringarna känns intuitivt sannolika. Kan vara så att de plackade upp påståendet att jag försöker vara duktig prinsessa, ibland på bekostnad av min egen mentala hälsa, och tolkade det som att min könsidentitet är en del av denna strävan. Det är dock en feltolkning, har en stabil könsidentitet.

Däremot var beslutet att ifrågasätta min könsidentitet något av det sämsta de kunnat göra. Mitt förtroende för dem var redan i princip obefintligt. Nu har de lyckats med att ytterliggare förstärka mitt intryck att de bara gör mig illa, oavsett hur mycket de försöker annat. De har gett mig ytterliggare skäl att i möjligaste mån isolera mig socialt för att minska attackytan.

Att ta beslutet att hämnas på tramset var inte allt för komplicerat. Och senaste inlägget fungerar som hämnd just för att jag vet att de tar vad jag skriver ganska seriöst. Särskilt om jag får dem att känna sig som gubbsjuka kräk som försöker pressa sexuell dekadens på en oskyldig prinsessa. Det är lite av en historisk referens, men den fungerar och är vilket som ungefär i linje med hur jag tolkar situationen.

I och med att mitt liv observeras av dessa typer så blir mitt liv ganska performativt. Och troper är förstås det bästa och klaraste sättet att kommunicera performativt. Så den oskyldiga prinsessan är det. Liksom den orakade feministen. Det är ett begagnande av troper som har som syfte att begränsa mitt lilla hovs handlingsutrymme. Tvingar de att både undvika att göra prinsessan illa, och samtidigt att undvika att göra feministen förbannad.

Självfallet gör mitt obefintliga förtroende för mitt lilla hov att min magkänsla kring vad dem gör alltid är negativ. Om deras härskarteknik mot mig är undanhållande av information, är min hämnd dubbel bestraffning. Allt de gör är fel. Och jag har inga skäl att bli mer förlåtande. Det är en hämnd. Jag har varit tydligt med mina krav. Den dag de slutar göra mig illa slutar jag göra dem illa.

Tittade på ett avsnitt sportanime idag. Simning. Mitt enda undantag för sportanime är simning. Och då är ett självklart krav att karaktärerna som simmar är uteslutande manliga. Har nämnt detta för mina syskon förut. Kom i samband med detta att tänka på vad jag skrev i förra inlägget om mitt ointresse av titta på halvnakna sexualiserade animefigurer. Måste ju alltså med tanke på denna ovana med simninganime vara något som bara gäller tjejfigurer. Inte tänkt på det så faktiskt.

Tror mitt motstånd mot sexualiserade tjejfigurer, samtidigt som jag inte har några problem med killfigurer, kommer sig av min egen könsidentitet. Det lilla trauma mitt lilla hov lyckats utsätta mig för har gjort att jag blivit väldigt känslig för sexuellt objektifierande bilder på tjejer. Torde rimligen vara så att jag är snabb på att identifiera mig med kvinnliga karaktärer, och då blir den sexuella objektifieringen obekväm. Manliga karaktärer identifierar jag mig inte med på samma sätt (och påminner mig inte om något trauma), och då blir den sexuella objektifieringen oproblematisk.

Slutligen. Jag väntade medvetet med att blåsa faran över efter förra inlägget för att de negativa känslorna skulle hinna utvecklas lite hos mina medmänniskor. Tillräckligt för att de skulle hinna känna sig som kräk ordentligt. Nu tycker jag att det gått tillräckligt länge för att jag ska kunna lindra smärtan lite.

Kommentera

