Livet som långsamt blir bättre

Har av det skälet att det är veckan efter midsommar inte haft några besök alls på bloggen. Helt väntat. Spelar som vanligt absolut ingen roll. Når ut till min ytterst begränsade målgrupp ändå. Men tycker ändå lite om att observera trenderna.

Livet känns överlag mycket bra just nu faktiskt. Setat och tänkt en vända på hur libet konstant blir bättre i små men stadiga steg tämligen konstant. Att det är sommar med bra väder hjälper förstås också. Fick nyligen besked om att jag får 171 kr mer i månaden från fk, utan att ha bett om det också. Växterna på balkongen trivs överlag bra men jag hörde av en händelse i torsdags att mitt citronträd nog inte trivs med att vara planterat i näringsrik jord.

Tänker också lite allmänt på vad mitt lilla hov planerar för mig. De har en tradition av att försöka ordna ett framtida liv åt mig som ska vara magiskt perfekt, men skjuter konstant upp det. Och jag brukar göra vad jag kan för att vandalisera processen för att slippa att de gör mig illa genom att skapa dramatik eller få mig att återuppleva något gammalt trauma. Menar, är egentligen inte intresserad av deras magiska perfektion vilket som, föredrar inkrementella förändringar, känns bekvämare.

De två senaste dagarna har mina grannar varit rökfria. En oväntat överraskning. Är positiv. Inte så att de slutat använda balkongerna (de är alltså ändå hemma) men har slutat stinka ned.

Lördagsfirandet idag var inställt men jag har fått chansen att träffa en jättesöt hundvalp. Går ingen nöd på mig gällande det sociala heller med andra ord.

Funderar vidare på vad mitt lilla hov vill bygga för hus åt mig. Husbyggande har alltid varit ett av deras främsta projekt. Bett dem lägga va med det där, men tror inte riktigt det går fram. Inte så att jag tänkt bo kvar där jag bor nu resten av livet, tvärtom är mitt krav att bli omlokaliserad snarast. Däremot har de varit notoriskt dåliga på det där med hus. Slöseri med pengar och tankekraft från deras sida. Menar, puts, vad är det för trams, fult ju.

Arkitektoniskt är jag mest ett fan av romantiskt (och därigenom steampunk), och som med allt annat japanskt (ptja, i stil, kanske mindre vad gäller plastfasader och liknande genvägar). Därav mer skepisk till enfärgade putslådor och annan sextiotalspastisch. Filurerna hade ett jättecoolt projekt med inomhusdamm med koikarp och vattenfall annars. Stället hade ingen vettig trädgård (men utrymme fanns tydligen för gräsmatta och pool), och var helt avigt placerat, och i puts. Av flera skäl inget för mig. Men vissa detaljer blev jag ändå imponerad av.

Numera försöker jag få dem att skaffa mig en takvåning på trettiosjunde våningen med egen skog och privat flygplats. Centralt i större stad. I Japan. Bara för att. Poängen är att det ska vara uppenbart omöjligt för att jag vill att de ska hålla sig borta från projektet tills jag kan bli aktivt inblandad. Har svårt att föreställa mig att de kommer respektera min önskan. Tämligen säker på att de byggt mig åtminstone tre hus redan som det är, och fått ge upp samtliga på grund av misstag som blev uppenbara i efterhand. Egentlgen uppenbara redan från början men ett visst mått av inkompetens hindrade dem att se vad som var framför näsan på dem.

Känner lite att jag inte vill attackera mitt lilla hov för mycket för dessa gamla misstag. Delvis för att jag tror att de inblandade och ansvariga redan fått lämna organisationen. Delvis för att jag är helt övertygad om att jag har medmänniskor som är mycket bättre än jag på att vara förbannade. Har mycket svårt att tänka mig att mina japanska medmänniskor, och släktingar, som blivit itutade bisarra rykten om mig är särskilt pigga på ryktesspridarna i fråga. Orkar inte själv vara förbannad konstant, inte längre, måste fokusera på annat ibland också, gå vidare och så. Livet blir trots allt bättre och enklare för mig, stadigt men långsamt, vilket också gör att det känns märkligt att vara grinig.

Kommentera

