Var medmänniska.

Min lillebror har, två gånger med en vecka imellan påstått att motgångar, eller negativa erfarenheter i stort, bygger en persons karaktär. Senast svarade jag också. Svarade på ett sätt som reflekterar en attityd jag tidigare uttryckt. Alla erfarenheter fördjupar vilka vi är, det är ingenting speciellt med negativa sådana. Jag har faktiskt bilden att jobbiga, traumatiska, och nedbrytande erfarenheter överlag gör betydligt mer skada än nytta. Även om de kanske kan fördjupa en persons karaktär ett stycke.

Själv vill jag vara en så djup och mångfacetterad person som möjligt. Blir mer åt det hållet genom att skaffa erfarenheter, och genom att ta del av andras erfarenheter. Ser det som nästan lika bra att läsa en bok som att uppleva ett händelseförlopp egenhändigt. Och det är avsevärt mer tids- och energieffektivt. Motgångar är bara en kategori av erfarenheter bland många andra. För mig personligen en kategori jag redan har erfarenhet av, skulle göra mig större nytta att uppleva helt andra saker för att skapa ett mer diverst paket erfarenheter.

Vill verkligen inte se mina medmänniskor göra mig, varandra, eller någon annan illa. Än mindre se dem koka ihop ursäkter till varför det är oki att göra sina medmänniskor illa. Eller undlåta att ingripa när de har chansen att förhindra ett trauma. Däremot är något som hänt hänt, något att förhålla sig till, inte uppehålla sig vid. Medmännsika, gå vidare, och försök vara medmänsklig i framtiden.

Kommentera

