Liten språkkommentar

Nu är jag nog mest uttråkad och skriver av det skälet. Har blivit mycket inlägg sista tiden, till stor del för att jag inte kommer på så mycket annat att göra.

För inte särskilt länge sedan blev jag fråga apropå ingenting om jag tyckte svenskan var ett oki språk. Svarade jakande och det blev inte mer med det. Lite det mönstret jag associerar med att mitt lilla hov har lånat någon av mina medmänniskor för att förhöra mig.

Kan se varför de vill veta vad jag tycker om svenskan. Men de har mitt tillstånd att använda språket som de känner för. Det är lite av ett kulturbärande språk, så varför inte. Som modersmålstalande har också svenskan blivit det språk jag observerar för att se hur språk förändras och så. Snabbänderligt språk trots allt. Mycket fascinerande språkreformer och så. Dessutom finner jag det lite skojsigt att ett litet språk som svenskan blir kulturbärande på det sättet det ändå blivit. Men så har den svenska kulturen lyckats bli lite av en statuskultur också.

Funderat lite på hur det potentiellt påverkar svenskans status om universums bästaste prinsessa dyker upp och har svenska som förstaspråk. Vet att mina medmänniskor vill göra det bästa och största av mig de kan. Skulle det inte vara lite skojsigt att ha svenska som ett språk att använda då? Skriva historiska dokument på svenska och så. Bara för att. Så svenskan får ett till litet sätt att vara relevant på.

Kommer annars fortsätta plugga japanska. Hoppas på det bästa och att mitt lilla hov ger med sig och omlokaliserar mig till Japan. Min tanke är att jag ska kunna ha japanska som vardagsspråk. Långt kvar dit, även om jag huvudakligen förstår tydligt talad vardaglig japanska idag. Kan inte prata i närheten av flytande själv, måste planera mina meningar i föväg.

Gissade för ett par dagar sedan på att mitt lilla hov försökte skaffa flickvän åt mig. Kändes som en rimlig gissning i och med att det kändes som att de försökte trycka upp bilder på animefigurrumpor av honvariant i ansiktet på mig. Men de verkar ha ändrat tonen något. Så att jag känner mig tveksam till hur mycket de ens engagerar sitt inflytande för att påverka mig. Om annat verkar de tagit till sig kritiken om att bilderna verkade väldigt konstruerade för en manlig blick; känns mer blandat nu vilket är vad jag hade förväntat mig.

Kommentera

