Det där om upphovsrätt

Har av en händelse blivit påmind om den där debatten om upphovsrätt och piratande. Alltid haft lite av en relation till den. På många sätt en ganska komplex sådan.

Var tidigt inblandad i piratrörelsen. I min ungdom handlade det mycket om just piratande som aktivitet. Har egentligen aldrig piratat mycket annat än anime och japansk musik. Av olika skäl blev det så. Ett djupt förakt mot den amerikanska populärkulturindustrin och ett tycke för fri programvara hjälpte (piratade alltså inte amerikanskt eller programvara). Att japansk populärkultur var helt otillgänglig här hemma i Sverige med mer legitima medel hjälpte mig också att skaffa den vanan.

Just för att jag beblandade mig med denna rörelse kom jag senare också att bli intresserad av skyddandet av det fria och öppna Internet. Betraktar detta fortfarande som en förlängning av, och en förutsättning för, skyddandet av det fria och öppna samhället. Intresset för upphovsrättsreform finns kvar i mig, men är knappast något jag engagerar mig något vidare i. Och mina åsikter har också blivit mer komplicerade allteftersom jag läst på mer.

Fortfarande fäst vid fri programvara, och ett viktigt skäl till att jag tycker om detta är och har alltid varit just för att skaparna medvetet och frivilligt använder sin upphovsrätt att släppa sina skapelser fritt. Har likaså alltid uppskattat den japanska, mindre stringenta, synen på upphovsrätt (vad skaparna själva tycker varierar förstås, jag pratar här om vad lagen tycker).

Kan alltså egentligen inte säga mig ha särskilt starka åsikter i ämnet.

Största hotet idag mot det fria och öppna Internet är att rättsväsendet dragit sig tillbaka. Detta är nog det viktigaste skälet till varför det numera domineras av ett fåtal stora aktörer. Man behöver de resurserna om man ska kunna hålla sina användare säkra. Och de flesta är medvetna om att mindre kända sidor innebär en risk att mötas av allt från virus till propaganda till troll och kräk. Upphovsrättsprofitörer som hotar den digitala infrastrukturen är ett förhållandevis litet problem.

Mitt lilla hov har alltid velat hålla mig som ideal och forma världen efter mina åsikter. Men verkar aldrig varit jätteintresserade av upphovsrättsfrågor. Någon gång har de kommenterat att de faktiskt måste respektera upphovsrätten. En annan gång kom de och sade att patent, en annan immaterialrätt, var en så viktig källa till pengar åt organisationen att de inte kunde argumentera för lagreform. Min respons har varit förstående i den mån jag givit någon alls. Numera verkar också de röster som ville skapa piratparadis utan någon som helst immaterialrätt tystnat helt.

Det stora problemet piratandet löste, otillgänligheten, är sedan länge löst på andra sätt. Piratrörelsen finns fortfarande och är en nödvändig motpol mot övervakningssamhället. Behövs också för att skapa och skydda digitala arkiv av ekenomiskt ointressanta verk. Själv finner jag överlag utvecklingen ganska god, de olika intressenterna gör sina poänger klara. Det finns en levande diskussion. Mer än så kanske inte behövs. Men skulle vilja se lite mer konstnärlig frihet (på bekostnad av ekonomiska rättigheter alltså), och lite mindre maktkoncentration till en handfull stora aktörer.

Kommentera

