Den där lojalitetsfrågan

Hade lite svårt att sova igen. Antagligen mest för att det är lite varmt.

Har haft skäl att reflektera lite över en sak min lillebror sade för ett par år sedan. Han hävdade, ganska mycket rakt ut från ingenstans, att buddismen orsakat allt dåligt Japan någonsin råkat ut för. Kunde knappast där och då diskutera saken något djupare utan viftade mer eller mindre bort ämnet.

Förstår förstås att det var mitt lilla hov som ville veta hur jag ser på den saken. Inte bara en fråga om religion, utan också en fråga om patriotism. Hur förhåller jag mig till separerandet mellan buddismen och shinto? Och ser jag shinto som Japans sanna religion där buddismen närmast parasitiskt trängt ut shinto?

Det är inte frågor jag självklart kan ta ställning till. Mitt lilla hov har distraherat sig med trolldyrkande istället för att ta sitt ansvar och utbilda sin prinsessa i sådana här grejjer. Brist på kunskap gör det svårt för mig.

För att försöka att inte säga något jag inte kommer kunna stå för vill jag säga att jag ändå har en ganska stor respekt för buddismen. Finner folk mening i meditation och annan buddistisk praktik så får de för min del gärna syssla med det. Kan inte säga att det är något för mig. I samband med införandet med buddismen verkar det också kommit en del mindre kosntruktiva idéer, så som patriarkatet. Det är kanske sorgligt, men samtidigt ett historiskt faktum. Något att förhålla sig till snarare än att ha åsikter om.

Detta skiljer sig förstås från min attityd mot kristendomen, som jag är ganska nära öppet fientlig mot.

Vad gäller shinto kan jag dock tyvärr inte uttala mig mycket alls. Vet alldeles för lite om trossystemet för att kunna ha några starka åsikter så vill verkligen peta försiktigt i saken. Självfallet betraktar jag mitt lilla hov som illojala svikare över att de prioriterat trolldyrkande snarare än att utbilda mig i ämnet. Likaså betraktar jag dem som opatriotiska över att de inte prioriterar över allt annat att snarast omlokalisera mig till Japan. Kanske kan jag då också komma att ha starka åsikter och uppfattningar om shinto, men det kräver först att mitt lilla hov är beredda att ta sitt ansvar.

I lördags när jag träffade min familj kändes det som att de ändrat attityd mot mig igen. Kanske har de kommit närmare en verklighetsbaserad bild av vem och vad jag är. Kan hoppas. Skulle betyda att mitt lilla hov byggt om sin uppfattning. De har trots allt enormt inflytande över min familj. Däremot kom mamma med förslag att jag skulle skaffa katt, eller gå på vuxendagis, bådeoch skulle försvåra en omlokalisering. Så jag vet att det fortfarande finns mycket att göra för att få mitt lilla hov på rätt bana.

Dessutom har jag lovat att se mitt lilla hov med i princip fientliga ögon tills mina titlar och min pengahög är tryggt i mina händer. Något jag inte heller ser skulle vara på väg.

Gurka.

Kommentera

