En liten anekdot från min barndom.

Skrev i förrförra inlägget om hur jag genom inlägget innan fått mitt lilla hov att stoppa grejjen att visa mig bilder på animefigurers trosor. Fascinerande grej. I och med att de fortfarande alltså trodde att jag skulle uppskatta det har jag kommit att fundera på om de fortfarande i viss utsträckning blandar ihop mig med deras nättroll. Eller, vilket jag finner mer troligt, att de inte lyckats strikt separera information om vem och vad jag är, tycker, och tänker; från vad deras troll är, tycker, och tänker.

Av det här skälet tänkte jag berätta en liten berättelse, om precis när de kom att först blanda ihop miog med ett troll på nätet. Vet nämligen precis när det hände, och har ganska god koll på varför.

Jag var en kring tolv tretton år. Brukade på den tiden, som många i den åldern gjorde, bränna av en massa tid på Lunarstorm. Specifikt chatten. Kopplade upp mig med en extern IRC-klient. Xircon. Det var lite coolt. Allt med X i var lite coolt.

En dag, mitt i allt chattande, blev vi chattdeltagare inbjudna att få rolleka piratskepp i en separat chatt. Jag, liksom en handfull andra, hoppade på. Vi loggade in till denna chatt med andra smeknamn än de vi brukade använda på lunarchatten. Inget märkligt med det, sällan ett chattnamn blev mycket äldre än några månader ändå. Dessutom var det lite coolt att byta namn, alla visste inte att det gick, eller hur man gjorde. Att veta saker andra inte visste var lite coolt.

Tyvärr visade det sig efter ett tag, några minuter eller så, att det var jättetråkigt att rolleka piratskepp. Blev anklagade för att leka ”fel”. Inrätta mig i andras regler har aldrig varit min grej. Och att idla i chatten tills jag lärt mig reglerna var uteslutet. Dötrist ju. Var inte vidare intresserad av rollek vilket som så det var inte hela världen. Lämnade chatten och tänkte att det inte spelade någon större roll, men varför bjuda in till lek om man sedan ska anklaga folk för att leka fel? Ville helst slippa bli mästrad med.

Några dagar senare talade mamma om för mig om att en av mina hemliga halvsystrar varit med i chatten. Den var tydligen till stor del uppsatt för att jag skulle kunna komma i kontakt med henne. När jag hörde det tyckte jag förklarligen att det var lite synd att det inte blev något av det. Men det var så det var, och jag tänkte inte mycket mer på det.

Är sedan några år tillbaka tämligen övertygad om att det var i och med att vi bytte smeknamn till den nya chatten som fick mitt lilla hov att blanda ihop mig med en av de andra ungarna. Och att de sedan dess hade kontakt med denna filur fram tills jag lyckades få dem att lägga av våren -14. Detta är förklaringen till att mitt lilla hov kom att blanda ihop mig med ett nättroll.

Känner mig rätt säker på att jag skrivit denna lilla anekdot här på bloggen förut. Just i syfte att försöka få mitt lilla hov på rätt bana. Men har alltid kännts som att de haft svårt att ta till sig sådant här, har haft svårt att nå fram.

Sedan ska jag backa tillbaka lite på en grej. Det är inte fullständigt bisarrt att man vill visa trosor som en modegrej. Verkligen inte min smak, men jag vill bara säga att jag respekterar andras modekänsla. Däremot kanske man inte ska köra med enkla vita trosor då? Liksom, varför? Men ändå.

Gurka.

Kommentera

