En radda överflödiga funderingar …

Såg idag när jag kom hem efter det traditionella lördagsfirandet att någon loskat på porten här hemma. Har förstås ingen aning varför men kan väl spekulera att någon är lite upprörd på någon som bor i den här trappuppgången.

Påminde mig om när en herre, med traditionell judisk klädsel, loskade framför mina fötter när jag gick på gatan utanför stadsbiblioteket i Stockholm. Förstod inte varför, men i och med att det samma dag var någon pro-Palestinademonstration gissade jag att det var något med min klädstil som fick honom att associera mig med den högljudda vänstern. Brydde mig inte väsentligen, och tog inte åt mig. Efter mina prinsessminnen kom tillbaka har jag funderat på om det inte var en konsekvens av att en del av mina medmänniskor spridit rykten om att jag skulle vara nazist. Rimlig reaktion i så fall.

Så funderade nu på om det kunde vara så att någon är upprörd på mig idag. Antingen för något jag faktiskt ställt till med eller för något som jag upplevs ställt till med. Absolut inte omöjligt. Hade föredragit om de av mina medmänniskor som är kritiska mot mig framför kritiken sakligt. Har alls inte ambitionen att uppröra eller köra över folk.

Funderade på de människor jag medvetet och avsiktligt kört över. Alltså de som spridit rykten om att jag skulle vara nazist, och som på olika sätt fördjupat mitt trauma. Om de, eller någon de är viktiga för, skulle vilja uttrycka upprördhet mot mig. Inte omöjligt men tycker det är lite sent nu. Dessutom är det viktigaste skälet till att jag inte kan förlåta dem att de inte uttryckt någon önskan om att bli förlåtna, inte uttryckt någon ånger för vad de ställt till med.

Också ställt mig frågan om det är något jag ställt till med nyligen. Har skäl att tro att när jag skrev att jag faktiskt inte har något intresse av att bo i Sverige så rev jag upp projekt vissa av mina medmänniskor arbetat på i år. Det var alls inte min avsikt, samtidigt kan jag inte lajva att jag är någon jag inte är, har andra attityder och känslor än jag faktiskt har, för att tillfredsställa någons yrkesstolthet. Det skulle vara oärligt både mot mig själv och mina medmänniskor. Dessutom kan jag inte ta ansvar för de projekt mitt lilla hov driver igång för mig; jag har inte beställt dem utan skulle föredra att bara få pengarna och titlarna överräckta mig med så lite fuss som möjligt.

För att avsluta med mer positiva tankar, snarare än spekulation kring människor som eventuellt är upprörda. Upplever starkt att mitt lilla hov är på min sida igen nu. Effekten efter mitt senaste inlägg var närmast dramatisk, något jag verkligen inte väntat mig. Annars överlag känner jag att de aktivt arbetar för att göra saker bättre för mig vilket också är varför jag inte skriver så mycket här på bloggen. Skriver mest när jag är surig. Så det blir mest när jag känner att de drar åt fel håll, eller när jag inte märker av dem alls (då blir jag väldigt orolig för att de tänker överge mig).

Kommentera

