Ett försök att tacka för ett projekt som verkar gått fel

Tycker det verkar som att mitt lilla hov fått deras projekt söndertrasade i småbitar efter att jag sagt mig vara ointresserad av att bo kvar i Sverige, utan vill bli omlokaliserad till Japan snarast, helst omgående. Blev förvånad, frågade mig hur de kunde fått för sig att jag ville bo kvar här. Har vädrat känslor på bloggen regelbundet om hur jag förväntar mig bli omlokaliserad.

Av det skälet har jag nu skummat igenom gamla inlägg. Visar sig att jag har mycket riktigt uttryckt denna förväntan upprepade gånger. Inte alls så ofta som jag först trodde, ett par gånger per år eller så. Problemet verkar snarare vara att bloggen som helhet är så föraktdrypande att den är svårläst. Orden blir sekundära, de blir bara ett sätt att förmedla misantropi. Och det kanske är i sin ordning, bloggen är till för att ventilera känslor, och förakt är en känsla jag har ett överskott av. Däremot, det specifika budskapet kring vad jag känner för Sverige försvann; föraktar jag allt kanske det inte är så märkligt att Sverige också får sig en släng emellanåt.

Tittar vi på vad jag har pratat om med människor jag känner, i andra sammanhang än på bloggen, så har jag uttryct en överlag mycket positiv bild av Sverige. Om man tar med det så förstår jag faktiskt hur mitt lilla hov kom fram till att det lämpliga i sammanhanget var att japanisera Sverige, och min lilla hemort i synnerhet.

Det sagt. För att för en gångs skull vara lite positiv så vill jag uttrycka att jag faktiskt blev glad, väldigt glad, av att se alla de nya körsbärsträden vid torget. Älskar sådana träd, särskilt när det blir mycket av dem. Hade rent av kunnat förespråka japaniserandet om jag faktiskt velat bo kvar här. Och känner jag mitt lilla hov rätt kommer jag att bo kvar här, bara mot min vilja. Kommer alltså sannolikt få chansen att uppskatta dessa träd.

När jag såg träden började jag rent av tänka att det kanske skulle vara ganska oki att bo kvar här på denna lilla ort. Om man bara japaniserade stället ordentligt först. Lite japanska butiker, någon japansk kulturförening som deltar i den redan etablerade festivalkulturen. Hade kunnat trivas väldigt bra med det. Det är inte vad jag sett framför mig att mitt lilla hov skulle ordna åt mig; haft bilden att vi varit ganska överrens om att jag ska flyttas till Japan. Men inte fel i sig.

Har velat hålla det ganska öppet vad jag låter mitt lilla hov planera och göra för mig. Försökt (men misslyckats med) att inte bli för sur. Och att behålla mig i Sverige är en av de möjligheter jag velat hålla öppen. Både för att jag har familj här jag vet jag trivs med. Känner inga av mina japanska släktingar, och har inte heller några andra jag känner i Japan. Men också för att det finns saker mitt lilla hov har koll på men inte jag, personlig säkerhet, skattetekniska detaljer, och så.

Men ska jag bo i Sverige som kommer jag känna mig utkastad och oönskad av Japan. Det kanske är en nödvändig kompromiss. Så länge mitt lilla hov inte spelar med korten på bordet kan jag inte svara på det. Men det är verkligen inte vad jag betraktar som mitt förstahandsval.

Så för att avsluta. Önskar att tacka mitt lilla hov för de fina träden och det hårda arbetet med att göra mitt liv bästast. Och jag hoppas på att vi kan undvika missförstånd i framtiden. Får också försöka be om ursäkt för att jag är så onödigt surig och föraktfull av mig.

Kommentera

