Mina oansvariga medmänniskor.

Satt och läste lite på slashdot när jag plötsligt insåg ett litet problem. Kännde mig ärligen ganska dum över att inte insett det tidigare. Borde vara en sådan sak jag är ganska snabb på att upptäcka. Men borde verkligen fattat redan för tre år sedan.

Klickade för mig när jag tänkte på hur kampen för friheter i den digitala sfären kommit att associeras med fascism. Många fascisttroll repeterar trams om censur och yttrandefrihet om och om i ett arbete att bygga upp denna associationsbana hos folk. Detta är med största säkerhet understött av Kremldiktaturen, syftet antagligen att begränsa grundläggande friheter i den digitala sfären.

När ingen kan stå upp för grundläggande friheter i den digitala sfären utan att automatiskt bli associerade med Kremlkramande fascisttroll så försvagas också dessa friheter. Våra demkratiska värderingar måste trots allt alltid försvaras om vi vill ha en chans att behålla dem. Detta utgör alltså ett fall av så kallad reflexiv kontroll. Mycket fascinerande.

Detta är allt gammal skåpmat. Vad jag kom att fundera på var hur detta potentiellt skulle kunna relatera till mitt lilla hov och det fascisttroll de hade att göra med fram till för tre år sedan. Kremldiktaturen har länge haft ett betydande inflytande över Sveriges fascister. Det är alltså mycket troligt att trollet i fråga var direkt eller indirekt kontrollerat av dem.

Det hela innebär, väsentligen, att mitt lilla hov, en organisation som satt stolthet i att de kan förändra världen, var under diktaturens inflytande i över ett decenium. Hjälpte med att sprida deras propaganda, och i allra högsta grad bidrog till att underminera demokratiska värderingar.

Kommentera

