Om min relation till mina medmänniskor … igen.

Känner att jag har ett par tankar jag kan tänkas vilja vädra. Besökte mitt personliga ombud i torsdags och han frågade mig om jag nu är så pass bra på japanska att jag skulle kunna klara mig i Japan. Mitt svar på frågan var att jag inte vet. Och att det beror på. Förstår ofta talad japanska, skriven är snäppet svårare. Mycket obekväm med tanken att skriva eller tala språket. Tycker alltid det blir skämsigt när det blir fel, så lättare att skippa sådant.

Men jag vet ärligt inte hur bra jag skulle kunna klara mig på mina japanskakunskaper om jag skulle behöva dem i vardagen. Har svårt att bedöma mina kunskaper. Också svårt att bedöma exakt vad för förväntningar på språkkunskaper jag skulle mötas av. Och skulle jag hamna i ett läge där jag kan komma undan med att prata engelska, som många japaner förtår även om de inte pratar själva, skulle det underlätta ganska mycket. Alltså även om den jag pratar med svarar på japanska.

Även om jag lär mig betydligt mer än jag kan idag kommer mina konversationskunskaper inte bli bättre i första taget. Fokuserar mina studier på läs- och hörförståelse. Om mitt lilla hov eller så vill att jag ska bli bättre på att prata och skriva får de omlokalisera mig till en miljö där jag har nytta av det i vardagen. Skulle det vara så att mina språkkunskaper inte räcker till för att vistas i en sådan miljö tar vi det då. Språkkunskaper uppstår trots allt för att hjärnan upplever ett behov av dem.

Tror inte alls på idén att invänta att rätt förkunskaper magiskt infinner sig. Bättre att bara sätta mig i den nya miljön utan återvändo. Blir det massa missförstånd och annan röra till följd av språkbariären får vi reda ut det där och då. Ska man hålla på att avvakta tills allt är perfekt förberett kommer aldrig något hända.

Har fått ett besök till ett inlägg där jag dillar en massa om min personlighets mindre praktiska sidor. Kommer ihåg att jag var ganska nöjd med det inlägget efter att jag plockat ihop det. När jag läste det igen nu tycker jag ändå att det känns som att det var ganska dåligt skrivet. Försöker numera undvika i att spekulera för mycket i vad människor jag faktiskt inte känner avser eller har avsett. Vill inte känna att jag stoppar ord i munnen på mina medmänniskor i onödan.

Försöker numera också att undvika att klamra mig fast vid rationaliseringar. Känner jag att jag ska vara prinsessa så duger det. Behöver inte rationalisera de känslorna. Och jo, jag håller med fyra år yngre jag om att alla, inklusive prinsessor, har rätt att bestämma själva vad deras liv är till för. Innebär det att man vill ge upp prinsesstitlarna eller omförhandla prinsessrollen är det helt i sin ordning.

Finns två skäl till varför jag är så starkt emot förtryck av prinsessor. Båda ganska emotionella. Det första är rent själviskt. Vill alltid ha möjligheten att själv omförhandla prinsessrollen utifall att så skulle visa sig vara nödvändigt. Vill helt enkelt inte råka ut för att mina medmänniskor börjar göra mig illa igen. Andra skälet är att jag känner att jag inte har någon rätt att bestämma över hur andra ska leva sina liv. Tvärtom har jag en stor respekt för att alla vet mer om sin egen livssituation än jag som utomstående någonsin kan göra. Därför måste också alla kunna omförhandla sin livssituation.

För om andra prinsessor behandlats, eller till och med behandlas, lika illa som jag, så är det oerhört viktigt att någon faktiskt också tydligt står upp för prinsessors rättigheter. Och jag har förstått att det finns de som råkat värre ut än jag, och jag vill verkligen inte säga åt dem hur de får eller ska leva sina liv. Har redan råkat ur för tillräckligt mycket skit utan att en till filur kommer och rör om.

Kommentera

