Ett försök att motsätta mig manipulation.

Känner nog att jag behöver ventilera lite om min relation till mitt lilla hov igen. Tänker en del på gamla minnen. Vad som triggade det var att jag lyssnade på Filosofiska Rummet igår. Där talade dem om att bitterhet och andra negativa känslor kan skapa en skev världsbild. Och jag känner ganska negativt inför mitt lilla hov så jag kände jag ville reflektera lite över detta.

Vet att en del minnen jag har om vad mitt lilla hov sagt mig, eller ställt till för mig, kan ha vandrat ett stycke från verkligheten genom åren. Men jag försöker ändå mitt bästa att hålla min bild av vad de gör i linje med vad jag kommer ihåg av dem. Helst tar jag av ord jag kommer ihåg att mamma och pappa förmedlat till mig från mitt lilla hov.

Blev en gång i tonåren visad en film. Tror jag skrivit om händelsen här på bloggen förut. En trist skitfilm av amerikanskt snitt. Handlade om en rik snubbe som de satte elektronisk fotboja på och sade åt honom att han skulle hålla sig i ett fattigt område. Lajva uteliggare. Tog ifrån honom pengarna och så. Poängen med att visa filmen för mig var inte för att den var något bra, utan för att illustrera en tradition de tydligen utsätter ungdomar för.

Har flertalet gånger på bloggen försökt banka in i skallen på mina medmänniskor att jag å det starkaste misstycker mot sådan behandling. Kan förstås inte veta om de faktiskt försöker utsätta mig för den traditionen just här och nu. Men i och med att de vägrar prata med mig, och vägrar överräcka mig min pengahög, har jag alla skäl att tro det. Om och när jag misstänker att de försöker manipulera mig till något gör jag mig så motvalls jag bara kan. Vägrar ställa upp på spelets regler, vill illustrera så tydligt som möjligt att det i bästa fall är meningslöst att utsatta mig för det här tramset.

Hade jag inte visats filmen kanske jag hade förhållt mig till mitt lilla hov på ett annat sätt. Men just för att jag, genom den, har skäl att tro att de dummar sig så sätter jag mig på tvären.

Fick en annan gång visat för mig ett par scener ur en annan film. Om en kvinna av japanskt ursprung som hamnat i USA. När hon fick reda på att hennes man försörjde familjen genom brottslighet, i ett försök att upprätthålla den överklasslivsstil de var vana vid från Japan, så försökte hon ta självmord. Blev avbruten av någon idealistisk blekfis som ville rädda henne. En blekfis som lyckades få henne att syssla med arbetande.

I samband med detta blev jag informerad om att mitt lilla hov kunde få vem som helst att syssla med arbetande. Utom, specifikt dem, som inte tycker att de borde behöva det. Fick intrycket att de var väldigt stolta över att vara manipulativa kräk. Och det här är då alltså bakgrunden till att jag försöker illustrera så tydligt som möjligt att jag inte tycker jag borde behöva arbeta.

Genom att säga att det finns människor som inte tycker att de borde behöva arbeta, tydliggjorde de också att de haft erfarenhet av sådana människor. I kombination med filmvalet antydde detta att det skulle kunna vara så att det finns en skiljelinje mellan vad vi kan kalla en progressiv falang, som anser arbetande är meningen med livet, universum, och allting. Och på andra sidan en konservativ falang, som tycker att åtminsotne kvinnor inte ska behöva arbeta.

I och med att mitt lilla hov okritiskt och passionerat verkade romantisera den progressiva falangen blev det omedelbart naturligt för mig att satsa på att gå med i den konservativa. Motvalls som jag är. Men i och med att jag inte sade något kunde förstås mitt lilla hov inget veta. Säger aldrig något när deras idéer kommer på tal. Mitt lilla hov är, så vitt jag vet, fortfarande övertygade om att jag är passionerat progressiv.

Har nyligen fått ett besök på ett inlägg i vilket jag bland annat diskuterar den märkliga idén att jag skulle vara punktlig. Livet hade väl på vissa sätt varit enklare om jag faktiskt var det, men jag är generellt dålig på det där med tider. Har blivit bättre de senaste åren, men det är en väldigt sentida utveckling. När jag skrev det där inlägget från -14 var jag det rakt inte.

Inte långt efter att jag skrev det inlägget lyckades jag klura ut att mitt lilla hov hade mig hopblandad med ett nättroll de hittat. Ett minne som återkom. Blev i tonåren vid något tillfälle anklagad för att vara punktlig och det skulle de tydligen veta för att jag höll tider på chatten. Bara ett problem, jag chattade inte, det var det där trollet som gjorde. Kan alltså ha varit så att jag i och med att jag hörde den där kommentaren om att jag skulle vara punktlig många år senare blev påmind om det tidigare tillfället. Därigenom indirekt påmind om trollets existens.

Hoppas nu, efter detta inlägg, att mitt lilla hov kan jobba lite på att inse hur mycket av alla de där grejjerna de rådfrågat mig om jag faktiskt inte samtyckt till. De har skickat ord till mina föräldrar att vidareförmedla. Varianten ”gör vi det här kan vi inte göra det ogjort sedan”, inte fått något svar, och gått vidare med idén ändå. Det är mycket som de inte kan göra ogjort de har att göra ogjort nu. Och jag känner lite, att vad de ställt till med är inte mitt ansvar, de får städa upp efter sig själva.

Samtyckte aldrig till deras idéer att ta ifrån mig prinsesstitlarna. Inte heller till idén att en viss klan skulle upplösas om de inte fick mig gift med en prinsessa från den. Därför jag valt att inte erkänna tramset. Klanen var irrelevant i moderna tider? Inte mitt ansvar att hålla dem relevanta. Lägger ned traditioner på löpande band så blir det knappast lätt att försöka vara relevant. Idealiserar de någon progressiv idé av en västvärld som modernitet och framtid så gör de sig irrelevanta ganska aktivt. Inte mitt fel.

Kommentera

