Lite småfunderingar …

Har nu under en vecka eller så i omgångar upplevt ångestattacker igen. Den typ som pressar mig på gränsen till att gråta. Går över snabbt. Kommer ihåg att jag i december -11 fick dramatiska gråtattacker av liknande slag då jag kollapsade på golvet här hemma. Då hade jag en del obekväma minnen som återkom till mig, minnen som länge varit mig förlorade. Frågar mig om det är fler minnen som är på väg tillbaka, känns osannolikt.

Ett par månader sedan jag hade regelbundna aktiviteter jag behövde dra iväg på. Där -11 var det en liknande relativt lugn tid i mitt liv. Kan vara så att ett och annat förlorat minne är på väg tillbaka nu när jag inte har mycket annat att tänka på. Flyttar inte hela tiden fokus till andra saker. Minns de personlighetsförändringar jag genomgick i samband med minnenas återkomst -11; skulle vara minst sagt praktiskt om jag såg liknande förändringar igen. Men som sagt, finner det osannolikt, torde inte finnas fler minnen som ska tillbaka, känner inte att det är något som saknas för att få saker att hänga ihop för mig.

Känner mig fortfarande förbittrad över precis samma saker som jag alltid kännt mig förbittrad över. Får inte min identitet erkännd, får inte tillgång till min hemliga pengahög, et cetera. Inget nytt där, bara samma gamla avgrundsdjupa bitterhet. Min rädsla att mina medmänniskor ska göra mig illa är kvar, tämligen oförändrad. Känner inte att det går frammåt alls på det området, har väldigt svårt att lita på människor, särskilt de jag inte känner.

Japanskastudierna går ganska bra, trots att jag inte studerar formellt för närvarande. Och ska jag ha återkommande minnen nu kanske det kan vara bra att vänta ett tag innan jag skaffar fram formaliserade studiemetoder igen. Verkar fortfarande som att mina medmänniskor önskar att jag håller igång japanskatudierna, så de har inte gett upp mig.

Kommentera

