Rutor

Dags att skriva lite till.

Tänkte för ett par dagar sedan på den märkliga konstruktion som är min balkong. Mer exakt inglasningskonstruktionen. Öppningsmekanismen för dessa rutor är märklig. Man ska sätta en magnet mot ett plaststycke som sticker ut så ska något röra sig däri, varpå man kan grejsa med plaststycket så att en spärr som håller igen rutorna glider ur. Lite som dubbla barnspärrar. Först magnet (med lös bit), och sedan skruva.

Förstår inte riktigt det där. Förstår varför man skulle vilja ha ett lager barnspärr även om jag personligen inte har nytta av det. Men kan inte riktigt se fördelen med den här varianten jämfört med vanliga skjutbara rutor. Möjligen att det är lättare att komma åt att tvätta dessa rutor på utsidan.

Jämför lite med hur jag själv kommer med idéer till uppfinningar. Brukar börja prata om en idé jag har med någon, för att liksom så ett frö. Ser hur den jag pratar med spinner vidare. Om min idé inte omdelbart förstås av den jag pratar med så är den väsentligen ett misslyckande. Hen behöver inte förstå syftet med den, däremot idén som sådan.

Om den jag pratar med missförstår mig så är det i regel för att min idé inte fungerar, den jag pratar med försöker trots allt föreställa sig hur den skulle fungera. Då är den idé som uppkom genom missförståndet antagligen bättre. En förbättrad remix av den idé jag hade. Sedan fortsätter det i samma stil, bollar idén fram och tillbaka och ser fröet växa till en liten grodd. Därifrån tar ibland mitt lilla hov över och när den lilla grodden.

Ett väsentligt problem med konstruktionen för rutorna är att den inte klarar mitt första krav för en idé till uppfinning. Jag skulle inte kunna förklara på ett par meningar vad idén bakom dem är. Tvärtom skulle jag antagligen vilja skriva några stycken och gärna ta hjälp av en enkel skiss för att strukturera saken och undvika missförstånd.

Varken grannarna eller jag själv verkar använda konstruktionen i någon större utsträckning. Något som för mig tyder på att min observation att det är en onödigt komplex idé antagligen är riktig.

In på ett helt annat ämne, apropå ingenting. Har fått ett besök på ett gammalt inlägg. Har trots allt lovat mitt lilla hov att kommentera när jag får besök på gamla inlägg. I just det här verkar det mest intressanta vara att jag diskuterar myskankor och polkagrisrosor. Jag har ett tycke för diverse djur och växter och omgärdar mig gärna med en rik blandning av dem. Missförstå mig rätt. Men jag har inget särskilt intresse av att bo på landet. Och jag önskar fortfarande bli omlokalisread till Japan snarast.

Skulle jag bli erbjuden en bostad på svenska landsbygden, utan närhet till kändisar, skulle jag med största säkerhet tacka nej. Antagligen även om jag så fick den gratis. Har väldigt svårt att se att jag skulle trivas så, rädd att det skulle bli väldigt ensamt. Och då avskyr jag ändå att tacka nej till saker mina medmänniskor ordnat för mig. Tycker det är väldigt jobbiigt att se andras engagemang och visade intresse gå till spillo. Samtidigt kan jag inte låtsas vilja ha en livsstil jag vet att jag aldrig skulle kunna trivas med bara för att artig mot dem.

Kommentera

