Den där sjukan jag skrev om för två veckor sedan.

För en sisådär två veckor sedan skrev jag om att jag blivit kräksjuk efter kommit hem från japanskatillfället. Skrev att det var av norovirus. På twitter dagen efter dök det upp en massa poster om att kräksjukan orsakas av calicivirus. Jag är förstås väl medveten om att den vanligaste bakgrunden till kräksjuka, åtminstone i Sverige, är calicivirus. Detta medan norovirus främst är associerat med matförgiftning och då huvudsakligen från kontaminerat vatten.

Låt mig kort förklara hur denna tisdag för två veckor såg ut för mig. Var iväg på tidig eftermiddag för diatermibehandling inne i stan. Som ofta, både för att spara pengar och för att promenader är trevliga, vandrade jag sedan runt inne i stan fram till att japanskan började. Under denna tid gick jag bland annat i butiker, satt på en bänk och läste etc. Skulle förstås absolut kunnat smittas av calicivirus där någon gång, men om jag hade gjort det hade jag somnat under japanskalektionen senare. Det första märkbara symtomet av att jag råkat ut för kräksjuka brukar vara extrem trötthet, vanligen med insomning som följd.

Har inte med mig vätska när jag är ute såhär så det brukar sluta med att jag blir ganska törstig. Så innan japanskan började så gick jag på dass och drack i samband med det. De har inte muggar på dass där jag studerar, under dessa omständigheter brukar jag istället välja att dricka ur händerna. Min gissning var alltså att jag missat att tvätta dessa ordentligt innan jag drack varpå jag fick in viruset i kroppen. Japanskan klarade jag helt utan trötthet, var trött senare på vägen hem men knappast exceptionellt så, kunde fortsätta läsa på tåget. När jag kom hem kaskadkräktes jag.

Med andra ord, smittkällan verkar ha varit kontaminerat vatten. Sjukdomsutvecklingen något annorlunda (markerat snabbare) än vad som varit karaktäristiskt för calicivirus. Och mängden smittämne som krävdes verkar ha varit begränsad (tillräcklig med att jag tidigare vidrört något som bar på smittan innan jag drack ur händerna). Så det verkar alltså ha varit en virussmitta, och det verkar inte ha varit den vanliga vinterkräksjukan. Visst jag är öppen för att min gissning på norovirus kan ha varit fel, men känns inte för mig som allt för långt från sanningen.

En sak i sammanhanget som fascinerar mig dock. Säg att det nu är så att det var mitt lilla hov som triggade calicivirusdiskussionen (ska inte ta något för givet här). Pappa har tidigare insisterat på att det snabba sjukdomsförloppet snarare tyder på matförgiftning. Så nu när jag gissar på matfögiftning som bakgrund finner jag det intressant att jag blir motsagd.

Oki, dags att tvärt byta ämne. Har kritiserat mitt lilla hov upprepade gånger för att verka vilja kasta ut mig till mitt i ingenstans. Och för att vilja placera mig i Sverige istället för att snarast omlokalisera mig till Japan. Min kritik kvarstår. Är som de faktiskt lyckats ta till sig tämligen intresserad av att peta i jorden. Och för mig gör det att det ter sig ännu bisarrare att de verkar vilja hålla mig i Sverige. Varför det? Ska jag odla är det mycket trevligare att göra det i ett klimat där växterna faktiskt överlever. Mycket intressantare om jag kan hålla ett bergamotträd, en lager, eller en tebuske vid liv. I Sverige är jag i princip begränsad till en handfull nyttoträd att välja mellan. Även för andra växter är utbudet begränsat på liknande sätt.

Sedan, vidare, frågan om jag vill bo på landet. Grejjen är den att jag vill bo i staden är främst praktiska och till viss del ideologiska skäl. Vill ha nära till bra sjukhus, vill ha en stor variation av butiker och liknande, och så vidare. Inte otänkbart att det praktiska skälet är om intet om jag ska få mina titlar erkända. Det ideoligiska, att det är ett enormt slöseri på resurser att bo glest kvarstår väl dock huvudsakligen. I övrigt spelar det ingen jätteroll, har jag en innergård utan insyn ute på landet någon stans där jag kan hålla mina träd vid liv; och personal som står för det praktiska, så kanske det passar mig utmärkt. Kanske, kan inte vetat utan att ha provat.

Sådär, det var skrivandet för idag.

Kommentera

