En tanke om diversitet

Funderat en del på om det är något mer jag vill skriva. Egentligen inte. Tycker mig nog varit ganska bra på att öppna upp.

I lördags så pratade jag med min lillebror, så som varje lördag. Vi kom att prata om godspendeltåg. Fascinerande idé tyckte jag. Annars är infrastruktur och idéer king detta något vi brukar återkomma till i våra diskussioner.

Tänkt och pratat en del om det där med diversitet. Något jag brukar känna är viktigt. Allt är ett verktyg, varje verktyg sina egna för och nackdelar, så ju fler jag känner jag har tillgång till ju fler olika omständigheter känner jag att jag är kapabel att ta mig igenom. Därför uppskattar jag idéer om att ha en variation av grejjer och så. Inte nödvändigtvis så många, men olika.

Tänkt på det där med variation i termer av vilka växter jag odlar. Ganska fascinerande. Vill med mina växter i grund och botten att de alla ska bidra med minst två funktioner. Precis som att jag aldrig gör något av bara ett ensamt skäl utan vill ha så många skäl som möjligt. Även om en motivation till att ha en växt försvinner vill jag ha en annan motivation kvar.

När jag var uta och plockade svamp med mina boendestöd frågade en av dem i förbifarten om jag inte skulle vilja bo sådär mitt ute i ingenstans. Syftandes på att jag tycker om att engagera mig i mina växter och så. Sade att nej, jag är inte intresserad. Grejjen här är att området kring ett ensligt beläget hus helt enkelt inte bidrar med så mycket funktioner. Visst, möjlighet till svampplockning, men en stad bidrar med betydligt fler funktioner.

Det är förstås inte bara växter jag vill ha sådan variation inom, utan prylar, böcker, och till och med kunskap och erfarenheter, tänker jag kring på samma vis. Av precis samma skäl.

Kommentera

