Fick för någon dag sedan besök på ett smått fascinerande inlägg om ansvarstagande. Och att känna mig vuxen. Har idag ett helt annat engagemang i att stå upp för mig själv än jag hade den där kaotiska våren -14. Efter det där misstaget att diskutera mitt liv i termer av arbetande här på bloggen den våren lyckades jag till sist börja ta ansvar och försvara mig själv. Hänger inte efter på mina medmänniskors trams längre.

Efter att jag insåg att mycket av tramset byggde på ett visst trolls idéer blev det mycket lättare att slå det ifrån mig. Det kändes inte som jag distanserade mig från min familj eller mitt lilla hov längre när jag insåg att de var manipulerade av någon mindre välfungerande typ de hittat på nätet. Då kunde jag också släppa skiten, stå upp för mig själv. Mycket i livet blev klarare därefter.

Nu när jag reflekterar över det, var till och med så att jag lovat att jag skulle börja engagera mig i något efter jag fått operationen överstökad. Vilket jag sedemera gjorde, helt i linje med planerna. Japanskakurs. Är slående för mig idag hur emotinellt outvecklad jag var på den tiden. Gick i mina överordnades ledband, lät mig luras in i fällor, och så vidare på ett sätt jag inte skulle göra idag. Tur att jag mognat lite och kan stå upp för mig själv.

Har en känsla av att jag ses som lite av en amatörist. Gissar på att det är sant, i och för sig. Åtminsone för egen del. Kan inte säga att jag förväntar mig av andra att anamma min livsstil. Skulle aldrig. Alla har ett ansvar för sig själva i första hand och får lösa sin egna problem på sina egna vis. Förväntningar utifrån är sällan särskilt konstruktiva.

Fick intrycket att en del medmänniskor blev närmast besvikna på mig för att jag sagt att jag har alla intentioner att flytta till Japan permanent. Förstår inte riktigt varför. Annat än att de slösat på massa ekonomiska och emotionella resurser att etablera mig i Sverige, men det har jag å andra sidan regelbundet uttryckt min djupaste besvikelse över. Dessutom ser jag idag inte att jag ens skulle besöka Japan om jag inte först lyckas få tillbaka mina prinsesstitlar och min pengahög.

Tänker som så, att har jag mina prinsesstitlar har jag väl ändå ett ansvar att uppehålla mig i det land som givit mig dessa? Ser jag som ganska mycket av en självklarhet. Vill inte vara den som publikt lever i exil någonstans långt bort. Skulle kännas oansvarigt. För att inte säga direkt fel. Och trivs jag med mina japanska släktingar har jag svårt att se vad jag skulle få ut av att hänga i Sverige.

Får nästan en bild av ett det finns, eller åtminstone funnits, en avgrundsdjup klyfta mellan vad jag tycker är vuxenansvar och mitt personliga ansvar, och vad mina medmänniskor skulle önska jag tog för ansvar. Vet inte riktigt vad för ansvarstaganden de vill att jag ska ta på mig. Och förstår inte riktigt varifrån klyftan kommer. Kulturskillnader? De gör vilket som långtgående antaganden som jag har lite svårt att förstå. Vet inte ens vad det är de vill ha ut av mig.

Har aldrig riktigt förstått detta idealisernade av arbetande. Varför engagera sig i sådant om pengar inte är ett problem? Om det inte är så att de vill använda skiten för att omstöpa min personlighet eller så. Att de vill fostra mig i förmågan att ta ansvar. Men då är vi bara tillbaka till frågan vad det är för ansvar. Och vem säger att jag inte har en sådan förmåga? Var det inte det jag utvecklade när jag lärde mig försvara mig från detta trams?

Då är vi tillbaka i att de försöker tvinga mig att spela hudrollen i ett skådespel jag inte har manus i och inte förstår syftet med. Och upplever jag att situationen är sådan är det inte då mitt ansvar att stå för att jag känner så och säga ifrån? Är det då inte mitt ansvar att vägra ställa upp på skiten? Jag upplever att mitt ansvar är att stå upp för mig själv. Alltid, oavsett omständigheter i övrigt. Har ett ansvar att ta mina prinsesstitlar på största möjliga allvar. Så det är vad jag försöker göra. Men jag har inte något ansvar att ställa upp på meningslösa skådespel.

Kommentera

