Personlighetsspekulation, och motivation.

Fick idag (igår, tekniskt sett) besök på ett gammalt inlägg om min personlighet. Från före min mer eller mindre kaotiska vår -14. Var ganska nöjd när jag skrev men kan tycka att det ändå är lite åt det spekulativa hållet idag. Tar ibland ganska vaga minnesbilder mer seriöst än jag kanske borde. Det är oki, viktiga är att jag medveten om att jag har fel i mycket även om jag inte alltid kan peka ut exakt vilka bitar.

Kan känna att Myers-Briggs är lite väl svagt sätt att bedömma personlighet på. Det mer samtida med de så kallade ”stora fem” känns mer väldefinierat. Men mitt lilla hov lär tydligen tyckt sig finna användning av den där märkliga röran. Själv känner jag mig generellt svårplacerad oavsett. Det är oki, jag är inte expert på ämnet, behöver inte kunna placera mig.

Vet inte om jag skulle argumentera att min personlighet är opraktisk för egen del. Är i stort nöjd med den. Om mina medmänniskor finner den inkonstruktiv är det förstås tråkigt, även om det inte är något jag håller med om.

Diskuterar en del om vad som motiverar mig att försvara mina prinsesstitlar i det inlägget. Värt att notera att det rör sig om de rationaliseringar jag gör för det. Viktigaste skälet till prinsessandet är att jag känner att det är viktigt för mig. Vill ändå ha rationella motiv utöver denna känsla, vill kunna säga till mig själv att jag faktiskt tjänar mer än jag förlorar på det här rent sakligt. Vill som vanligt ha flera skäl för att göra något, så att om jag misslyckas med att öppnå något jag sökte så ska jag ändå kunna känna jag lyckats med något.

Skulle jag spekulera varifrån känslan av att prinsessandet är viktigt kommer från skulle jag nog snarare peka på att jag uppskattar att det finns männsikor som tycker jag är viktig. Eller kanske är det att jag känner att jag har förlorade släktingar som borde kunna vara viktiga för mig. Att jag känner mig utestängd och ett återväckande av prinsessandet kan släppa in mig i värmen. Men det här är vad jag skulle kalla emotionella skäl, snarare än rationella.

Kommentera

