Trygg plats, och ansvarskänsla.

Dags att skriva lite igen. Som så ofta, inget viktigt.

Igår när jag kom hem från lördagsforandet visade det sig att grannen hade en rökare hemma. Och jag som haft fönstren öppna. Rökaren försvann inte förrän på eftermiddagen idag. Men nu är tryggheten återställd.

Diskuterade en del saker med min lillebror igår annars. Han lyckades nämna min speciella relation med min vädergudinna. Men det kanske är mindre viktigt i sammanhanget. Kanske ska se det som lite av ett erkännande av mitt prinsessande. Vädergudinnan min är ändå ganska central för det.

Vi diskuterade också Japan. Som vi gör så ofta. Naturligt så när jag är inblandad. Tyvärr blev det en del prat om arbetande också och jag tycker som alltid det är jobbigt att säga ifrån. Upplever nästan att mina medmänniskor försöker smyga in ämnet på olika sätt. Tycker det är ganska respektlöst, känner mig alltid så ifrågasatt när den där arbetsnormen ska begagnas. Är prinsessa, behöver ingen arbetsnorm.

Och Japandiskussionen, vi kom in på att anglofoner är konstiga. Följer båda en serie Youtubeklipp där relationer mellan japaner och ”västlänningar” diskuteras. Vi är djupt överrens om att japanerna verkar ha ganska rimliga och hälsosamma attityder. ”Västlänningarna” däremot, så genuint läbbiga typer.

Diskuterade också tanken att flytta till Japan. Min inställning är fortfarande den att jag vill att mitt lilla hov ska sköta flytten av mig. Så att jag hamnar i ett rimligt sammanhang i Japan. Och kanske viktigare, knappast någon poäng med att jag flyttar om jag inte får prinsessandet erkännt och pengarna tillbaka vilket som. Inte så jätteintresserad av det där med att uppleva ny kultur och så, men tycker jag har ett ansvar att flytta. Prinsessandet är viktigt för mig.

Existerar mest i min egna bubbla, inomhus med min dator. Upplever de kulturer jag vill när jag vill med datorn som medium. I och med att det är så jag skulle leva oavsett var jag bestämde mig för att leva är kanske inte alltid den fysiska lokaliteten det viktigaste. Just därför är min inställning också att jag kanske inte behöver åka fram och tillbaka till Japan om jag lyckas bli omlokaliserad. Kan flytta permanent, och kanske, möjligen, om behovet verkligen uppstår, åka och besöka lilla Stockholm någon gång ibland. Kortare vändor då förstås, så jag får komma hem till egen säng och dator igen snarast. Halvårspendling och sådant är absolut uteslutet.

Det där med boplats för mig. Har ett starkt behov av att just känna att jag har en fast bas. Känner att min personliga känsla av trygghet är starkt kopplat till det. Och känner mig ganska ofta slängd ur kurs om denna plats blir störd på något sätt. Som det där med grannens rök, blir oerhört obekväm med det. Men det är också så att jag inte tror att jag skulle vara särskilt bekväm med att ha flera sådana baser. Ska vara ett ställe, och bara ett, som är mitt.

Kommentera

