Tågmänniskor

Var inne i stan idag. Bara in och tillbaka. På tåget på hemvägen satte sig ett par filurer mittimot mig. Kvinnan begagnade sig av någon vulgärvariant av arbetarklassestetik tror jag. Visst, man ska för all del vara färgstark. Vad jag lade mer märke till var att paret satt och drack alkohol på tåget. Alltid kännt mig skeptiskt till sådant beteende. Alkoholkonsumtion alltså.

Fick mig att tänka på sådana där experiment mitt lilla hov tyckor om att prestera. De har en historia att placera människor i min närhet på tåget. Kan plocka fram en handfull tillfällen jag känner mig tämligen säker på att det varit deras prestation. Och har tidigare spekulerat kring huruvida de försöker fila ned mina negativa känslor kring alkohol.

Att dessa människor specifikt inte konsuemrade öl, som annars är det populära valet i dessa sammanhang skulle kunna tyda på hovets inblandning. De torde vilja vara försiktiga, för att sedan trappa upp exponeringen. Och öl är vad jag är särskilt känslig för.

Har säkert nämnt förut, men förra sommaren, frammåt slutet hade de någon tant ringa till mig. Försökte sälja någon ”finsk kvalitet”. Ingen aning om vad. Vet att det var mitt lilla hovs insats bara för att de vid ett tidigare tillfälle nämnt det där som ett sätt att göra personlighetstetster på. Samtalet har för mig kommit att bli ett bevis på att mitt lilla hov fortfarande försöker, alltså inte givit upp mig och mitt prinsessande. Lite länge sedan nu bara, skulle behöva ett nytt snyggt bevis av det slaget känner jag.

Menar funderat på om den man jag satt och pratade med i stan i förra veckan var påverkad av mitt lilla hov. Skulle kunna varit ett av deras personlighetstest. Hade en del drag av det. Verkade inte som han skulle introducera mig för något de ville beblanda mig med; sådant har jag dock en del tidigare erfarenheter av från högskoletiden.

Med människor jag inte känner är det av förklarliga skäl svårt att veta om de spelar en roll eller agerar som sig själva. När min familj agerar efter hovets skript är det som jag påpekat förut ofta ganska transparent. Min lillebror är ganska bra på att spela faktiskt. Mormor vet jag är inblandad men vet inte om hon har spelat efter skript någon gång, har i vilket fall aldrig genomskådat henne.

Boendestöden och andra professionella kontakter verkar vara inblande, men verkar som att de inte särskilt ofta får instruktioner kring vad de ska göra. Och de verkar inte separera skådespelarrollen från den formella särskilt starkt heller. Medan min familj ofta ganska uppenbart går in och spelar. Men profesionella kontakter har ju också alltid lite av ett professionellt avstånd vilket också gör saker svårare att se.

Gurka.

Kommentera

