Kulturgrejjer och magneter!

Tänker en massa igen. Gör jag i och för sig alltid. Känns mycket ibland bara.

Tittade idag på en Youtubevideo om parrelationer över kulturgränserna. Som så ofta med mig handlade det förstås om japansk kultur. Och som så ofta med denna typ av video jämfördes den japanska med västerländsk kultur. Så många problem folk springer in i. Som så ofta i sådana här sammanhang fann jag de västerländska idéerna minst lika främmande som de japanska.

Stockholmsk feministisk medelklass är nog lite av en annan grej än mycket av den anglofåna kulturen. Ska jag vara ärlig, framstod västerlänningar som ett packe läbbiga creeps i denna video. Från mitt perspektiv då. Men det kanske stämmer, har en ovana att uppfatta män som läbbiga creeps så. Kanske japaner är bättre? Antagligen inte, men kulturkrockarna skulle möjligen vara andra.

Tycker mig också ha skäl att fundera på i vilket utsträckning mitt lilla hov lyckats placera mig i en pseudojapansk bubbla. Det är trots allt i deras direkta intresse att göra så. I mitt intresse också. Vet att de uttryckt ambitioner att japanisera svensk kultur. Och om jag inte missminner mig har jag direkt uppmanat dem att japanisera mitt liv.

Funderar förstås alltså också på om min syn på de japanska idéerna som mer rimliga har med detta att göra. Kan vara mitt perspektiv som kommit att japaniseras. I så fall är det förstås inget märkligt att jag finner den anglofåna världens idéer som mycket mer främmande.

Och så tvärt byte till ett annat ämne. Magnettunnelbana.

Min lillebror och jag har en vana att prata mycket teknik med varandra. Så vi har pratat lite grann om planen att bygga magnettunnelbana mellan Stockholm och Helsingfors. Och jag inte hjälpa, blir ganska exalterad över idén.

Ser så många fantastiska fördelar med det. 30-minuters pendeltid, integration mellan flygplatserna (flyg mot Asien i Helsingfors, mot Amerika i Stockholm), etc. Fantastiska expansionsmöjligheter. Skulle bli 30 minuter med samma teknik Stockholm-Göteborg. Tekniskt (men inte politiskt) möjligt att expandera till S:t Petersburg. Planer finns att göra godstransporter med tekniken så en koppling Göteborgs hamn hela vägen till Ryssland skulle kunna innebära enorma trafikvolymer.

Tror att det är för att jag är boende mitt i denna infrastrukturella smet jag blir så exalterad själv. Inser på ett väldigt intuitivt plan de ekonomiska, och därmed livskvalitetsmässiga, fördelarna med detta. Mycket infrastruktur liksom mycket människor och gods i rörelse, är bland det bästa som kan hända. Öppnar en massa nya möjligheter, gör saker och ting tillgängligare.

Får fundera en hel del mer känner jag. Märker att saker jag uttrycker tar skruv. Ganska fascinerande. Mitt lilla hov verkar även numera idealisera mig och försöka sprida mina tankar och idéer. Tycker inte om om de gör så okritiskt men det hela verkar fungera rimligt faktiskt. Oroar mig nog ändå mest idag för att jag inte får tillbaka min pengahög och mina titlar. Känner inte någon direkt risk för min säkerhet eller mående. Även om jag försöker hålla uppsikt efter creeps. Förstås.

Gurka!

Kommentera

