Den kräkiga behaviorismen. Död åt den!

Kan inte sova nu. Min hjärna har fastnat i spåret att tänka på den där hemskheten som kallas behaviorism igen. Får en klump i magen. Oroar mig aktivt för att mitt lilla hov tror på tramset. Känner mig intensivt illa till mods över det hela.

Låt mig förklara lite mer. En gång uttryckte jag påståendet att det enda man lär ett barn genom att använda våld mot det är att det är acceptabelt att använda våld. Håller fast vid det. Men det är fundamentalt oförenligt med behaviorismens påstående att ett beteende försvagas av att det bestraffas.

Tänk på detta.

”Ett beteende försvagas av att det bestraffas”

Det är något enormt osympatiskt. Motiverar människor att bete sig som fullständiga kräk mot varandra. Fullständigt djävla vidrigt är vad det är.

Påståendet är kanske intuitivt. Det har motiverat alla typer av kräkerier genom tiderna. Allt från våld i hemmet till storskaliga krig.

Och detta kräkiga påstående är inte ens sant.

Om det hade varit sant hade dessa kräkerier aldrig eskalerat på det sätt de gör. Därför att kräket hade fått sin vilja igenom. Men det är inte adaptivt att gynna kräk.

När jag sade att det enda man lär barn när man använder våld mot dem är att våld är acceptabelt menade jag just det. Det enda. När jag säger att jag är beredd att viga mitt liv åt att försvara prinsessors rättigheter ska det tolkas som att jag vill eliminera denna typ av förlgeade och hemska tankesätt inom aristokratin. Är det nödvändigt att jag ger mig på hela den psykologiska teoribildningen också så gör jag det.

Inget i mina observationer av omgivningen tyder på att människor skulle börja undvika ett beteende bara för att det straffas. Det händer att människor gör så men bara under specifika förutsättningar. Beslutet att undvika beteendet kommer inte automatiskt och intuitivt så som behaviorismen vill göra gällande.

Låt oss ta ett exempel. Det där barnet som blir straffat av en förälder för ett oönskat beteende. Vad jag hävdar är att barnet vid straffet lär sig två saker. Vuxna är kräk, och våld är acceptabelt. Dessa idéer inkorporeras omdelebart i barnets världsbild. Barnet kan sedan, och kommer antagligen, medvetet och rationellt välja att undvika de beteenden hen misstänker föräldern kommer straffa hen för. Alltså enbart undvika beteenden under förutsättning att det finns skäl att tro att kräket finns där för att straffa. Barnet kan också välja att göra sitt bästa för att finna ett alternativt beteende med samma funktion. Men detta är rationella och medvetna val. Inte som behaviorismen skulle göra gällande, automatiska och intuitiva.

Detta stämmer helt med den verklighetsbild jag gav mig på att beskriva i föregående inlägg. Modelleringen av omvärlden är automatisk. Besluten vi gör utifrån modellen är huvudsakligen medvetna. Inom ramen för dessa huvudsakligen medvetna beslut gör vi en bedömning vad som är mest konstruktivt givet situationen. Undvika att bli bestraffad kan vara något vi då väljer att göra. Men lika ofta väljer vi att ta risken. Eller rent av låter straffet motivera oss, envishet kallas det, och väljer att låta det illustrera att vad vi gör är viktigt för oss. Återigen, medvetet val.

Om det är mitt lilla hov jag ska läxa upp gällande behaviorism kan det vara värt att ta ett exempel från mitt liv och deras beteenden också. Vad sägs om arbetshetsen? Karaktäristisk envishet. Mitt lilla hov och jag har låsta positioner där vi låter oss motiveras av den andras bestraffningar. Jag arbetsvägrar delvis för att jag vet att det gör att mitt lilla hov bestraffar mig med mer arbetshets. Mitt lilla hov arbetshetsar delvis för att de vet att jag blir förbannad och hotar med att göra allt jag kan för att riva ned deras existens. Behaviorismen kan inte förklara detta, tvärtom framstår dessa beteenden som bisarra om vi utgår från en behavioristisk människosyn.

Så får jag avsluta inlägget och försöka sova igen. Och jag vill påpeka för mitt lilla hov att kritisera min källkiritik inte kommer fungera. Jag är mycket djupt engagerad i den här frågan. Att bevisa att behaviorismen är sann kommer förstås heller antagligen inte få mig att backa heller. Om teorin motiverar kräkerier i denna skala och på detta sätt så kommer jag göra allt för att plocka sönder den helt oavsett dess sanningshalt.

Kommentera

