Gurka, gurka, gurka…

Gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka, gurka.

Känner lite att det är dags att reiterera lite grejjer. Inget jättestort men som så ofta prinsessrelaterat. Först, jag har alltså just inga drömmar här i livet. Har visat sig vara tämligen meningslöst. Prinsessandet sätter stopp för det. Hur mycket jag än pushar för att mina medmänniskor ska respektera min agens verkar jag aldrig kunna få mer än en symbolisk nickning. Men jag får spela med de kort jag har. Prinsessandet är ett av dem.

Sedan frågan om att prinsessandet inte är mycket av en dröm att ha. I verkligheten mer av en mardröm. Jag vet. Vet mycket väl. Och pushar jag för att få det där trollet och hens aktioner utraderade ur historien, vilket jag gör, riskerar jag också att göra saker än värre. Jag vet. Behandlas i bästa fall som en pjäs i ett spel, men allt som oftas som en leksak utan eget värde. Verkar vara det strå man drar som prinsessa. Just i denna vända ska prinsessor betrakta arbetande som livets mening för det är vad trollet och hens bundsförvanter kommit överrens om. Mardrömmen fortsätter och lär fortsätta göra det.

Betraktar mig som feminist, och denna feministiska sida kan naturligtvis inte backa en millimeter så länge mansdominerade institutioner talar om för prinsessor vad de ska och inte ska göra. Oavsett idealet är arbetande eller gamla traditioner. Har själv kommit ganska dramatiskt i kläm under både arbetsdyrkare och traditionalister. Skulle inte kalla situationerna liknande eller ens jämförbara, men gemensamt är just att jag som person helt saknar betydelse. Ska pressas in i en exakt mall och får absolut inte sticka ut det minsta. Det är en strävan efter perfektion och en perfektion där jag helt saknar koll på vilka parametrar som räknas.

Att gå ut med att prinsessandet är allt som någonsin varit viktigt för mig och allt det här är ett högriskspel. Och det är just därför jag drar det kortet. Alla situationer har sina för och nackdelar. Mitt liv idag är skitjobbigt för mig. Tär något enormt. Så högriskspelet är lämpligt. Om jag kan lyckas kasta ut hela min livssituation som den ser ut idag försvinner alla nackdelar med den. Liksom alla fördelar, och jag får ett nytt paket av vardera. Och jag är klart beredd att viga mitt liv åt att slåss mot dehumanisering av prinsessor.

Det är förstås så, att jag är prinsessa och det är ett lika trivialt faktum som att vatten är blött. Det är trots allt därför mitt lilla hov tycker sig kunna behandla mig som leksak. Därför de är missnöjda med de val jag gör. Att ta ifrån mig min pengahög och mina titlar och se vad som händer. Låter som ett skojsigt experiment va? Och ha skojsigt med är trots allt just vad prinsessor är till för! Vad prinsessan tycker är förstås fullständiigt ovidkommande, hon ska studeras, inte respekteras.

Lever alltså redan med för och nackdelar som kommer sig av att jag är prinsessa. Helt oavsett. Likaså lever jag med en hel massa andra för och nackdelar som kommer sig av att vara jag. Det är mycket av det som är jobbigt och tär på mig. Likaså finns det ljuspunkter. Och riskfyllt spel kommer jag fortsätta med, riskerna kan orsaka katastrofer och misär, jag vet, men på lång sikt är det dock faktiskt vad som är mest konstruktivt.

Kommentera

