Inlägg #889

Igår började jag Japankursen igen. Känns bra. Tycker mig vara på ungefär samma nivå som de andra. Intressant ändå att jag känner att mina studier inte går snabbare än de andras. De ägnar sig åt sysselsättningar utöver japanskan och för mig är det det enda jag har, ändå verkar det inte som om jag lär mig snabbare. Försöker i och för sig lära mig lite andra saker när jag studerar på egen hand så det kanske är därför också. Kan bli så att jag aktiverar en ketchupeffekt och plötsligt pladdrar på mer eller mindre flytande, kan ju hoppas.

Tror inte på några dramatiska förändringar av mitt liv på kort sikt, även om jag förstås som vanligt hoppas på det. Däremot så kommer de små förändringar jag skapar steg för steg fortsätta inverka. Lär jag mig japanska någorlunda kommer det uppenbart också ha en betydande påverkan på mitt liv.

Fortsätter som vanligt att fokusera på att lära mig japanska så som den förekommer i mangafilm, dessutom med stor fokus på hörförståelse. Mest för att det är vad jag känner mig ha störst kortsiktig nytta av. Så även om främsta syftet med att studera är att jag försöker ta mitt prinsessiga ansvar så är den japanska jag behöver för det inget jag för närvarande kan använda i vardagen — och därmed något som skulle vara svårare att få att fastna ordentligt.

Under den tiden jag mådde som sämst tittade jag mycket på mangafilm, helst långsamma saker och människors trevliga och stillsamma vardagsliv. Kändes alltid uppmuntrande på något sätt. Idag är främsta skälet jag har till att titta på mangafilm att träna hörförståelse och vänja mig vid språkets närvaro. Den där tröstande effekten är förstås kvar, och i och med att det är något jag starkt associerar med att tittandet förstärker jag det ytterliggare; blir en hållpunkt i vardagen och en koppling till vad som varit.

Kommentera

