Lite planer, och lite om idag; tråkigt vardagsblogginlägg.

Har haft en ganska bra dag idag. Varit inne i stan och gjort sådana grejjer jag brukar göra där. Kännde det var ett tag sedan sist så trevligt att få det gjort. På torsdag ska jag träffa mitt personliga ombud och det vi ska börja fundera på att förnya min aktivitetsersättning. Väldigt jobbigt men måste bli gjort, hoppas på att jag kommer få mitt motstånd till att prata om arbetande respekterat. Behöver lyckas övertyga en läkare att jag verkligen inte mår bra av sådant.

Annars blir inte jättemycket som händer. Ska försöka besöka lite släcktingar under veckan. Känner jag vill hålla ganska nära kontakt med mina medmänniskor så. Kommer som vanligt mest bli småprat, men det är helt i sin ordning.

I förra inlägget skrev jag att jag tyckte det var problematiskt med prinsessnappningar i och med hur det påerkar människors attityd till machokulturen. Menar självfallet inte att jag vill uppmuntra vuxna människor att inte leka rollekar. Missförstå mig rätt. Däremot tycker jag det är värt att hålla i huvudet vilka stereotyper och ideal man förhåller sig till och hur. Så länge man inte konstant lyfter fram machokulturen som ett ideal utan att också aktivt lyfta fram andra motstående ideal ser jag inte att det ska bli något reellt problem av det. Det är den ensidiga världsbilen där män i princip förväntas vara kräk som är problemet. Och rollekarna kan jag förstås inte kalla oproblematiska om de bidrar till problemet.

Vill också säga, nu när jag varit inne i stan, att jag helt fastnat för det teckensnitt Stockholms Stad använder sig av. Ett med streck snarare än prickar över ä och ö. Ovanligt att se i tryckstil. Däremot används streckade bokstäver ofta i translitererad japanska, vilket är det sammanhang där jag ser dem mest.

Kommentera

