Min personliga analys för det nya året.

Bestämmer mig för att skriva lite igen. Var länge sedan sist annars. Dags att diskutera mina tankar kring kommande året tror jag, gjorde ett sådant inlägg kring nyår för ett par år sedan så varför inte. Var kul och mina tankar verkade inte gå helt fel heller.

Får börja med att diskutera mitt eget liv. Lättast så, men världsläget och så kommer sedan för det är också skojsigt att diskutera.

Inväntar först och främst besked kring vad jag får för inkomster iår. Gissar på att jag ser bostadstillägget höjt i och med bytet till vänsterbudget. Om jag förstått saken rätt väljer försäkringskassan att räkna med deflation och kommunen sänker skatten vilket innebär att jag får både höjt och sänkt netto på aktivitetsersättningen. Antagligen blir resultatet någon kronas ändring åt ena eller andra hållet på den. Bostadstillägget kan nog höjas tresiffrigt, hoppas på tusen kronor, räknar med noll tills vidare

Ska nästa gång jag träffar mitt personliga ombud få hjälp att söka mig till psykiatrin så att jag kan få nytt intyg till försäkringskassan så jag kan behålla aktivitetsersättningen. Känner mig helt övertygad om att jag kommer få en läkare på min sida, misstänker att jag inte kommer klara att gå igenom prinsessandet och problem kring saken ändå. Lyckas jag diskutera prinsessande på psyk innebär det en enorm vinst för mig personligen, men det kommer antagligen inte innebära någon vidare drammatik i mitt liv.

Mitt lilla hov kommer fortsätta hela året att göra vad de kan för att undvika att lägga sig i mitt liv, tyvärr. De är rädda för att saker ska ändra sig oväntat för mig även i fortsättningen, rädda att jag ska reagera på ett mindre konstruktivt sätt.

Tror inte jag kommer försöka åka till Japan i år. Även om det skulle bli så att jag plötsligt går plus tusen kronor i månaden, vilket absolut är möjligt. Skälet är att jag även i fortsättningen är rädd för människor och känner mig obekväm i folktäta miljöer. Kontakt med psyk kan komma att hjälpa men kommer inte vara färdigbehandlad ur det perpektivet innan årets slut.

Jag kommer fortsätta japanskastudierna som tidigare men utan dramatiska resultat. Japanska språket kommer vid årets slut vara integrerat i min vardag i något större utsträckning än idag, men kommer även i fortsättningen traggla en hel del.

Det där lilla spelet jag provat på nätet som ska göra livet lite mer som ett rollspel kommer jag att ge upp. Inte för att det inte är bra utan för att jag inte spelar spel på det sättet. Är av den typen som utforskar i spel, inte sådan som söker belöningar, alltså blir ett spel med en utpräglat begränsad mängd saker att finna något jag snabbt tröttnar på. Jag älskar spel som nethack och Skyrim för att det finns hur mycket material som helst att finna i dessa.

Om vi ska utvidga perspektivet till det lite större än mitt liv så vill jag först se på min lilla hemstad Stockholm. Trenden att Stockholm blir en internationell storstad kommer fortsätta under året och många av de nyinvandrade till landet kommer hamna härikring. Till de flestas glädje. Samtidigt kommer mängden människor från alla möjliga och omöjliga håll bestämma sig för att ta sig hitåt och öka den lokala kulturella diversiteten.

Skulle gissa att så snart vi lyckats etablera betydande delar av de nya till Sverige i huvudstaden så kommer migrationslagarna snart att liberaliseras igen. Den högerpopulistiska trend vi ser är övergående. Sverige hade -15 en tillväxt på nästan 4 %, det känns för de flesta inte riktigt än men det kommer och tillväxten kommer vara fortsatt hög en vända till vilket kommer göra nyfascismen allt mer kontroversiell. Narrativet stämmer inte med verkligheten.

Känner mig faktiskt ändå inte jätteoptimistisk gällande tillväxten där. Ser det för det första inte tillväxt som en odelat possitiv sak även om det är god bakgrund under den den här gången, mer orolig är jag för att den blir lånefinansierad. Ser det också som ett problem att denna högkonjunktur förhindrar bostadsbubblan från att spricka. Just i Stockholm kan vi förhoppningsvis se en pyspunka genom att stadens internationella atraktivitet i viss mån kommer ikapp priserna. Landsbyggden riskerar värre saker när de nu nyinvadrade drar sig mot städerna.

Vad gäller Europa i stort ser jag inte att något dramatiskt skulle vara på gång alls. Blir antagligen något terrordåd till med tillhörande överdrivna reaktioner under året. Skulle tippa på att sotuationen i Ukraina, som jag valda att inte kommentera sist jag gjorde analys på grund av Rysslands oförutsägbarhet, kommer att stabilisera sig. Västländerna ger inte med sig för att de får se våld, enda konstruktiva Ryssland kan göra är att använda sig av diplomati och tydliggöra var de står och varför. Antingen gör Ryssland så eller så förblir situationen låst med ett lokalt kallt krig.

Daesh tror jag inte det kommer gå något vidare för. Dommedagssekten kommer inte bara drabbas av bomber utan värre att brister i propagandan över tid blir allt tydligare. Domedagen kommer inte. Kontrollen över regionen minskar. Och så vidare. Samtidigt kommer avhoppare få större utrymme i omvärldens propaganda. Länder som Sverige och Tyskland kommer också försöka finna sätt att stödja de utsatta grupper som kräken annars rekryterar bland. USA:s fortsatta inblandning i regionen kommer dock sinka de flesta försök till försoning, som vanligt.

Tror faktiskt att det finns en reell chans att Sanders tar presidentskapet i USA. Detta skulle dramatiskt förbättra världen på flera sätt. Inblandningen i mellanöstern skulle antagligen fortgå om än mer lågintensivt, men antagligen mer konstruktivt också. Detta verkar som en relativt trolig utgång i synnerhet om Trump blir republikanernas kanditat. Ökad jämlikhet i USA under Sanders kontroll skulle också innebära ett uppsving för världsekonomin. Mer pengar åt landets utrikiska minoriteter innebär att mer pengar skickas till länder i gehov av utveckling.

Vi kommer inte otroligen också få se frihandelsavtal som TTIP liksom avtalet mellan EU och Japan ta fart. TPP är redan på plats. Gemensamt kommer dessa ha positiv effekt på ekonomi och människors vardag. Även om Hollywoodprotektionismen i sedvanlig ordning kommer göra media ytterliggare något enfaldiga.

Afrika söder om Sahara kommer se en rekordtillväxt oavsett vi får se en Sanders eller inte. FN:s fina målsättningar kommer motivera omvärldens inblandning och förnyad uppmärksamhet till regionen kommer dra invsterare. Främst kommer tillväxten dock drivas av lokal innovation.

Priserna på vind- och solkraft kommer fortsätta sin nedåttrend och i stigande grad omöjliggjöra höjda oljepriser. Detta med negativa konsekvenser för Ryssland och länderna i mellanöstern. Med viss lokal instabilitet som följd. Tror dock faktiskt att de väsentligen redan förberett sig för detta scenario så den värsta dramatiken är nog redan över. Dessutom håller de unga männen i de värst drabbade områderna antagligen på att ta slut, så konflikterna kommer med nödvändighet behöva ta en fredligare vändning. I och med att Japan drar igång kärnreaktorerna igen så undermineras förstås oljepriserna ytterliggare.

Låter det som att länder som Kina och Indien är utelämnade är det för att jag inte tror på dramatik därifrån. Verkligen inte. Däremot viss fortsatt tillväxt. De kommer skaffa sig lite större utrymme i forskningen med en del intressanta nyheter under året. Men kommer knappast vara ensamma som forskningsnationer.

Detta får bli min analys för året. Hoppas jag får rätt i stora drag. Inte så mycket för att det skulle få mig att känna mig stolt över min analysförmåga utan för att jag gissar på att värden kommer se ett osedvanligt gott år. Gurka.

Kommentera

