Den sorgliga värld jag hamnat i

Funderar en väldig massa. På de ämnen jag brukar fundera över. Mest tydligt mina medmänniskors försök att arbetshetsa mig som jag bara inte förstår. Vet att de vill mig väl, det som gör hela grejjen så märkligt.

Antydde där våren -14 att jag kunde tänkas vara intresserad av spelutveckling. I sak har kanske itne mycket förändrats, inte för att det är något jag känner mig särskilt engagerad i men det är klart ett intresseområde jag har. Är kanske inte direkt intresserad av att syssla med det som betald sysselsättning, men ändå.

Efter helikopterprojektet har jag alla skäl i världen att tro att mina medmänniskor tänker ordna någon storslagen överraskningsfest åt mig så fort de bara fått mig att acceptera deras idéer om arbetandet som livets mening. Har torgskräck och väldigt svårt att lita på okända människor, så jag kommer inte göra om det misstaget jag gjorde i fjol.

Som jag nyligen uttryckt på bloggen så är arbetsformen i sig ett problem. Jag känner att jag alltid i alla sammanhang måste kunna resa mig och gå utan att det får sociala konsekvenser för mig. Detta just för att jag inte litar på andra. En anställning skulle skapa en relation där någon annan kan ställa förväntningar på mig, förväntningar jag inte trivialt kan bryta.

Känner att det finns en konstant och överhängande risk att mina medmänniskor försöker ordna en överraskningsfest. Och jag känner att en anställning skulle göra det svårt eller omöjligt att fly från ett sådant arrangemang. Alltså håller jag mig borta.

När jag var i tonåren fick jag berättat för mig att en av mina hemliga systrar valt att skita i det där med arbetande och satt hemma och gjorde datorn sällskap istället. Tyckte att det lät som att hon inte var helt olik mig, men blev emotsagd. Vet inte i vilken utsträckning hon är olik mig, men att jag önskar avstå från arbetande är avgjort.

Skälet till att jag tar upp henne är tonen jag fick det berättat för mig i. Tydligt att det tycktes det var synd att hon bestämde över sitt eget liv. Hon skulle leva någon annans föreställda bild av vad en ung kvinna ska drömma om. Karriär då alltså. Har svårt för det där tramset, och det jag fick berättat för mig om henne är idag klart ett skäl för mig att arbetsvägra. Den där vidriga attitytden att jag inte ska få bestämma över mitt eget liv bara för att det är ”synd” att mina livsmål inte stämmer exakt överrens med dessa medmänniskors ideal.

Det är inte heller så att jag kan anklagas för att sakna egna livsmål eller vilja att kämpa för dem. Prinsessandet är mitt allt och jag gör vad jag kan för att nå fram med det. Japanskastudierna är vad jag sysslar med nu. Försöker arbeta med att bygga mod att bråka om att få min pengahög tillbaka i andra rum än på bloggen.

Utbildar mig själv i många frågor på nätet, något jag inte haft tid med om jag kastat bort det mesta av min vakna tid i någon arbetsköpares tjänst.

Gör många saker som inte ger något väsentligt värde också. Men jag föredrar att jag lågintensiva med konstruktiva aktiviteter även när jag vilar ut min hjärna. Försöker ha japanskan omkring mig i vardagan, plinkar på pianot, och spelutvecklingsintresserad kan jag till och med få lite ut av att spela spel.

Visst kan man säga att vad jag gör är renodlade nöjesaktiviteter. Min kamp för prinsessandet är det inte, i och för sig, men resten är det. Men nöjsamt och konstruktivt är inte motsatser. Och arbetande är ofta varken nöjsamt eller konstruktivt, betalt kanske, men jag skulle aldrig göra något för pengar. Aldrig.

För att avsluta känner jag också att jag vill skriva att det smärtar mig att ens behöva förhålla mig till arbetande som fenomen. Det är mer en konsekvens av den sorgliga omvärld jag lever i än något som har med mig att göra.

One response to “Den sorgliga värld jag hamnat i

  1. Pingback: En önskan om reparation | En galen.

Kommentera

