Lite om mina japanskastudier, och så en del annat.

Tittar på gansa mycket anime nu igen. Blir flera episoder åer dag. Och mina japanskakunskaper som jag har numera är faktiskt väldigt behjälpliga i sammanhanget. Kan distrahera mig lite och göra annat och ändå hänga med. Mycket är konversationsdrivet så när jag inte behöver läsa undertexterna kan jag ha blicken riktat åt annat håll. Sedan är det klart att jag inte förstår allt som sägs, så jag kan inte kasta ut textningen än, men känner det går ganska fort nu. Använder textningen mest för om det går lite för fort, lite ovan grammatik, eller kanske främst för att kolla upp enstaka ord.

Följer en del som skriver på japanska på Twitter och har ställt in datorns språk till japanska för att öva på det skrivna också. Funderar på att köpa mig en bok också, ska bara läsa ut ringentriologin först. Nådde tredje boken igår, var i stan halva dagen och satt och läste ett par timmar på stadsbiblioteket. Men om någon månad så kan det vara dags att byta. Borde kanske försöka vistas i Japan någon månad eller så, sätta mig i situationer där jag behöver använda språket, mest för att aktivera de passiva kunskaper jag hunnit dra på mig.

Känner vad gäller mitt lilla hov och prinsessandet att jag är på väg att få saker lite mer åt mitt håll faktiskt. Verkar som att det finns ett projekt att övertala mig om att jag missförstått allt. Jag gör lite den värsta möjliga tolkningen av situationen, det vet jag. Vet också att jag inte har koll på allt, mina medmänniskor vägrar släppa några betydande mängder information till mig. Betraktar detta med undanhållande av information som en härskarteknik av dem, ett sätt att manipulera mig, tror inte de tänker på det så men det gör mig ändå väldigt upprörd.

Har den senaste veckan fått en del besök på inlägg jag inte fått så mycket besök på tidigare. Vet att jag skrivt att jag ska försöka kommentera om gamla inlägg får nya besök. Ett av dessa inlägg var ett från i somras som jag skrev innan jag skulle träffa min handläggare på försäkringskassan. Skrev precis vad jag kände då och känner fortfarande kring det här med att undanhålla mig det där arvet, mina prinsesstitlar, och min japanska bakgrund. Känner rent konkret att det här är viktigt för mig, och att om jag inte kämpar för det riskerar jag att förlora det.

Mormor kommenterade sist jag träffade henne om att det kanske fanns en monster jag kunder ärva en jättehög med pengar från. Någon form av skämt, jag har inga mostrar vilket mormor faktiskt är medveten om. Men vi diskuterade jättehögar med pengar, var jag som tagit upp det igen, både för att bryta ned min egen osäkerhet kring att ta upp ämnet och för att påpeka att jag tänker på mitt prinsessande. Tror inte mormor kom med kommentaren som en led i mitt lilla hovs arbete att vänja mig vid prinsessande, men kan ju hoppas på att de faktiskt försöker hjälpa mig.

Har fått en bild att mina medmänniskor faktiskt stödjer min kamp för att skydda mina titlar. Och att de av något skäl inte vill tala om för mig varför de fortsätter undanhålla min pengahög. Förstår inte riktigt vad som händer. Kommer förstås att göra allt jag kan för att få tillbaka allt det där viktiga som de tagit ifrån mig. Menar, det är vad jag ägnar mina dagar åt. Mina japanskastudier har med det här att göra. I och med att tid är något jag faktiskt har gått om så känner jag att det är något konkret jag kan göra för att underlätta prinsessandet här och nu även när mina medmänniskor inte är så behjälpliga jag önskar.

Ser att media blir succesivt vänligar mot transpersoner och mot autister, ser att idéer om basinkomst och liknande sprids, idéer inte olika de jag förespråkar själv. Har ändå svårt att ge credit till lilla hov för detta, trots att jag vet att de påstått sig kunna forma världen. Skälet är enkelt, kan inte bedömma om det är jag som följer trenderna eller trenderna som följer mig. Dessutom är min åsikt att de har viktigare saker att göra. Ge tillbaka mig mina titlar och min pengahög. Påverka världen är inget jag personligen prioriterar. Känner att jag måste börja med mig själv, kämpa för att få vara jag, högre ambitioner kan jag ha när den biten är klar.

One response to “Lite om mina japanskastudier, och så en del annat.

  1. En lättare manga från Japan är bra att öva mot. Inte fasligt dyra om man beställer via ebay.

Kommentera

