Hittat faktafel på nätet …, och lite personligt i vanlig stil också

Precis tittat klart på en Youtubevideo. Crashcourseserien. Tycker om dem men idag repeterades ett faktafel om och om igen. Bara lite vanliga myter kring laktos, men just för att det är vanliga myter retar jag mig enormt på det. Myten i fråga jag retar mig mest på är den om att ost skulle innehålla laktos. Det är inte kategoriskt falskt men missvisande. Lagrad ost innehåller inte laktos. En annan sanning med modifikation som tas upp är att människor som inte producerar laktas blir dåliga i magen av laktos. Sanningen är att så kan, men behöver inte, vara fallet. I de flesta kulturer i världen äter man sällan så mycket färskmjölk vid ett och samma tillfälle att det finns en betydande risk att man ska bli dålig.

Youtube har för övrigt bestämt sig för att leverera mig lågupplösta varianter av klippen och throttla strömningsfarten till ett minimum. Använder ‘mpv –ytdl’ i stället för hemsidan till följd av det och då fungerar det. Vet inte om det kan vara så att Google bestämt sig för att straffa mig som reklamblockerande användare eller om deras algoritemer fått för sig att jag kör portabel enhet. Gränssnittet i spelaren har överdrivet stora ikoner så jag gissar på det senare.

Ett annat fel med den där Youtubevideon var världskartan de bestämde sig för att visa, av något obegripligt skäl saknades Honshu på den, den största av de japanska öarna. Kartan ser väldigt mysko ut utan.

Nu har det gått ett tag utan jag skrivit. Faktiskt. Tar ibland timmar på mig att skriva en bloggpost och tar många pauser.

Känner som så ofta att jag behöver vädra lite frustration gällande prinsessandet. Inget dramatiskt egentligen, ingenting jag inte uttryckt förut. Men gissar idag på att jag hade rätt i att mitt lilla hov vill att jag ska vänja mig vid att kommunicera över nätet. Tror det handlar om att de vill att jag ska kunna ha kontakt med medmänniskor som inte finns i närheten av var jag befinner mig. Ärligen känner jag mig väldigt obekväm med det här. Vill hellre se att vi försöker riva de murar som hindrar mitt lilla hov och andra medmänniskor att träffa mig, tycker alls inte om idén att i stället hitta sätt att gå runt problemet.

Kommentera

