Hur det där med mina intresseområden var.

Känner mig lite småsurig, inte värre än vanligt, men ändå. Har kommit att bli lite av ett permanent tillstånd.

I förmiddags hade jag besök av boendestöd. Fick frågan om vad jag hade för intressen nuförtiden. Var ett par månader sedan jag träffade detta stöd senast. Tycker mig faktiskt inte byta intresseområden hela tiden. Kan flyta lite vad jag prioriterar kanske, men finns ändå ett antal fasta teman. Tycker jag. Menar, ingen skulle anklaga mig för att uppskatta lagsport eller något annat sådant. Svarade utan betänketid att jag för närvarande är engagerad Japannörd. Ospecifikt, men sant.

Japanrelaterade saker har jag intresserat mig för sedan länge, väldigt länge, har bara blivit succesivt intensivare. Men det har också handlat mycket om en vilja att ha en lite mer nyanserad bild, snarare än en rent känslomässig nördbild, av landet. Att då nörda ut kändes ganska kontraproduktivt. Ogillar tanken att jag skulle upfattas som allt för verklighetsfrånkopplad i mitt nördande, som steroetypen av Japannörden. Könskorrigeringen har gjort att jag kan förhålla mig på ett helt annat sätt till de steroetyper som finns.

Sedan är det också så att den känslomässiga relation jag hade till Japan var tämligen förvirrande för mig innan jag fick tillbaka mina gamla prinsessminnen. Visst, känslorna är fortfarande lite småmysteriska, men jag känner inte på samma sätt att de kommit flygande från klar himmel. Har klara minnen av att ha läst statistiklistningar och redan innan minnena kom tillbaka så var det två länder jag kollade efter, Sverige och Japan. Sverige var uppenbart varför, men jag sprang alltid in en varm känsla av att se Japan listat, till och med oävet vad statistiken faktiskt yttrade.

Mitt datornördande, som alltid varit i allra högsta grad verklligt, har alltid delvis handlat om verklighetsflykt. En dator sviker inte. Gör inte illa mig. Försöker inte manipulera. Och när jag väljer att programmera, gör vad den blir tillsagd, och exakt vad den blir tillsagd. Har kunnat försvinna till en värld där de regler mitt lilla hov satt upp inte gäller. En värld där jag kan skriva mina egna regler om jag vantrivs med andras. Det är mitt val, min svartgröna terminal, som gäller.

Det är visserliggen sant att datornördande för de flesta är en social aktivitet och datorn är ett verktyg med hjälp av vilken denna genomförs. Själv har jag länge haft lite av en policy att inte kommunicera med okända människor över Internet. Kan läsa vad andra skriver och så, men utgör annars del i den tysta massan. De kräkbeteenden jag vill undvika är sådana som närmast verkar stärkas av den miljö nätet erbjuder.

Vad gäller mitt trädnördande är det egentligen inte mer än på nivån att jag försöekr kunna alla trädarter kring där jag lever i huvudet. Tycker om diversitet, däribland biodiversitet. Så det känns sådär i allmänhet bra att se den diversiteten på ett så konkret sätt som det innebär att kunna artbestämma träden. Det är också en ganska kul aktivitet jag kan göra på mina promenader.

Kommentera

