Lite dfagboksbloggande, med kräftor och starka chilisar.

Precis ätit upp min middag och jag känner för att skriva igen. Denna gång dagboksartat kring vad jag gjort senaste dagarna. Middagen idag blev två rätter, först ett helkilo kräftor som Mathem äntligen lyckats leverera mig. Pilligt men väldigt gått. Efter det smörstekta kantareller. Brukar vilja smaksätta mina kantareller så jag tog en sharlottenlök, en klyfta vitlök, och en chilifrukt.

Pepparfrukten hade det där lite klumpiga utseende väldigt starka sorter brukar ha så jag slog upp sortnamnet, ‘Carolina Reaper’, verkar som att det är nuvarande värdsrekordhållaren. Kokade mig en stor mugg varm chocklad att ha till, när det blir åt det hetare hållet bör man ha en fetthaltig dryck till hands åt det fettlösliga capsaicinet och kakao passar bra till chili.

Själv tycker jag att det är gottigt när det blir sådär onödigt jättestarkt. Och just till stekt svamp fungerar det väldigt bra. Det var också en på många intressant chilifrukt. Luktade starkare än andra sorter och jag kände mig tydligt varm i ansiktet när jag hackade den. Hostade faktiskt inte så mycket när jag stekte den men medan jag åt den fick jag tänka på att inte andas genom munnen. Capsaicinet retar luftvägarna så att man börjar hosta så luften jag drog in genom munnen och for förbi chilisvampen var inte den snällaste. Inte ett jätteproblem, men ändå speciellt att bli påmind varje gång luft råkar gå den vägen.

Igår var jag inne i stan, min hårborttagning. Efter tillfället besökte jag sushistället och de hade lånat in en söt kille som serverade mig. En japan. Trivs där.

En sak jag tänkte på vid diatermin, och nu igen när jag åt chili, är min förmåga att hålla mig lugn när det gör ont och så, bara slappna av och inte se det som ett problem. Hårborttagningen görs genom att sticka ned den nål i hårsäcken och sedan dra igenom en elektrisk stöt. Det känns, ganska ordentligt. Ligger ändå avslappnad och upplever egentligen inte situationen som jobbig. Detsamma när jag i onsdags besökte tandläkaren. Den behandlingen gör inte ont på samma sätt men känns ändå ganska påfrestande att ha någon grävandes i munnen på mig.

Kommentera

