Inlägg #827

Funderat på en del saker nu igen. Vad mina medmänniskor ställt till med. Vet inte riktigt i vilken utsträckning jag ska lägga ansvar på en lite yngre jag, i och för sig. Antagligen hade även jag kunnat sköta grejjer snyggare, men lite är det så att det är något som är lätt att säga såhär i efterhand.

Vad jag syftar på är mitt lilla hov valt att reformera en rad gamla traditioner tillhörande den japanska aristokratin. De hade bestämt sig för att det var något jag önskade. Förstår inte riktigt hur de kom fram till det, eller i vilken utsträckning det där trollet eller andra för mig okända krafter var inblandade. Reformerna verkade i stort uppskattas av de direkt inblandade så jag kände, även de gånger jag fick höra av vad som hände, att det var bäst att inte bli upprörd.

Själv hade jag gärna lärt känna traditionerna i stället för att vagt få höra att de rivits upp. Visst, en och annan tradition var destruktiv och behövde reformeras snarast vilket som. Känner mig tvungen att ge tolkningsföreträde till de direkt inblandade. Vad jag inte uppskattar är att mitt lilla hov försökt tillskriva mig ansvaret för att gamla traditioner rivits upp. Har knappt varit inblandad och har i bästa fall haft en ytterst vag idé om vad för något de förändrat.

Jag är medveten om att jag genom att försöka vara duktig prinsessa, rent av anamma en och annan traditionalistisk idé, sätter jag mig rakt på tvären mot en del av dessa reformer. Viktigare, jag underminerar motiven bakom desto fler. Säger inte att jag önskar att dessa reformer dras tillbaka, alls inte, det beslutet lämnar åt de direkt inblandade. Däremot önskar jag att mitt lilla hov står upp för sina misstag, erkänner att det blivit fel och om lämpligt ber drabbade om förlåtelse. Historia är historia, hade jag kunnat ändra den hade jag haft så mycket att göra att det här antagligen inte varit en prioritet.

Vad gäller mitt lilla hovs inblandning i nazistisk idétradition har jag bett dem försöka ordna de problem de ställt till med. Har förståelse att det är allt annat än trivialt och kommer att ta tid. Jar är oki med det. Det viktiga är att de inte gör världen mer hatisk än den redan är och kan de förhindra att det blir värre genom att dra sig ur är det en god sak. Känner mig också direkt orolig för vilka möjligheter som hade funnits för mig som de förstört genom att sprida rykten om att jag skulle vara nazist — rykten som torde kunna vara svåra att tvätta bort.

Vill med detta inlägg försöka tydliggöra att jag verkligen vill att de tar kontakt med mig och ger mig tillgång till den där pengahögen, ber om ursäkt för de besvär de ställt till med, och så. Utan att försöka städa upp och skapa en skinande yta först. Jag vill se organisationen med alla de brister, all den skit, som finns där idag. Allt det där som de antagligen tycker jag inte ska behöva tänka på. Vill hellre se att de erkänner att det blev fel än att de försöker reformera historien.

Har en viss förståelse för att de inte vågar peta på mig för att de är rädda att jag ska reagera negativt. Gällande det vill jag säga att mår jag inte bra av att höra av dem så kan vi lösa det i efterhand. Så dramatiskt är det inte. Det är oki att jag blir ledsen och gråter, det är oki att jag frustrerad, rädd, och arg. Jag klarar det. Det är i vart fall inte värre än att jag känner mig ignorerad, ensam, och övergiven.

Avslutar detta inlägg med att säga att jag nu tittar på animen ‘Non Non Biyori’, kommit till andra avsnittet. Blivit mycket anime på sista tiden. Denna utspelar sig i en vacker miljö. Genremässigt är det min favorit, långsamt vardagsliv utan dramatik. Känner att en del sener är lite pinsamma för min del. De lever ett mer hektiskt liv än jag själv skulle vara bekväm med, men det är långsamt nog för att inte vara helt främmande.

Tycker ofta det är svårt att hitta bra anime. Är väldigt obekväm med porrinslag och sådant är allt för vanligt. Inte ovanligt med sådant som passar mig i och för sig, men det är så mycket sorgligt skräp där ute.

Kommentera

