Om den där högervågen

Besökte mamma och pappa igår. Var mest ute för att få en långpromenad men tycker det är trevlgit att dyka upp. Hade egentligen hoppats på att få ut min lillebror på promenad också, men han sov.

Det sagt, tittade på nyheterna med dem och den där undersökningen som hävdade att SD nu var landets största parti diskuterades. Mamma kommenterade med en suck att det börjar bli dags att emigrera. Är benägen att hålla med, problemet blir då bara den stora frågan ‘Vart?’. Högerpuckovågen är i allra högsta grad global. Har dessutom en misstanke om att vågen är betydligt mindre än vad media gör sken av. Det är tacksamt att varna för att världen håller på att tas över av nazistpack, det spelar på folks känslor, skapar ett vi och ett dom.

För det första är den där undersökningen tämligen värdelös, för det andra handlar folks sympatier för SD mer om medias eget hetsande mot muslimer och tiggare än om att folk skulle färgat sina åsikter bruna. SD må vara ett fascistparti, men merparten av de som är villiga att stödja dem är reagerar bara på hetskt trams från mediehåll. SD:s kulturpolitik eller kvinnofrågespolitik har nog väldigt begränsat stöd i den bredare populationen. Och invandringspolitiken stöder de mest för att media, synnerliggen sociala media och en del utländska sådana, framställer muslimer och tiggare som farliga.

Hatar man allt som rör sig kan man vinna sympatier genom att säga att allt som rör sig är farligt, och detta farliga behöver göras något åt. Högerpuckopolitik i ett nötskal. Mycket sorgligt att se denna våg svepande över världen.

Känner att jag vill säga dessa tämligen självklara saker, för att visa vad jag står och så. Med mitt lilla hov i krokarna känner jag att det finns skäl att omvartannat ta avstånd från nazismen. Bara för att jag inte vill råka ut för att de ytterliggare eldar på hatet. Har fått lite en känsla av att de var mycket aktivt delaktiga i att bygga upp den våg som är, därför jag bett dem städa upp efter sig. Dessvärre är det nog också så att få andra sitter i en så god position som dem att sätta stopp för den. Så trots att jag ogillar att de bränner av min pengahög på politik och social manipulation så önskar jag ändå, verkligen, att de städar upp de problem de hjälpt till att orsaka.

Svaret på frågan vart man ska emigrera är nog den att min lilla hemstad, Stockholm, trots allt är relativt förskonad från denna högerpuckovåg. Skulle förstås gärna flytta till Japan och få kontakt med mina släktinagr där och så, verkligen, men inte för att jag tror jag kommer undan högerpuckovågen så. Tvärtom, har en känsla att mina japanska släktingar inte alls är lika beredda som jag själv att ta avstånd från den nationalistiska tanketraditionen.

Kommentera

