Inlägg #825

Känner för att skriva ett inlägg idag också. Bara för att. Har inte hänt något speciellt alls idag att skriva om.

Funderat på begreppet ‘yolo’, verkar blitt vanligare igen, och jag retar mig onödigt mycket på det. Egentligen kan jag tycka att folk får tänka och uttrycka sig som de vill. Men en gång, för ganska många år sedan, deklarerade mitt lilla hov att de tyckte begreppet passade aldeles utmärkt på mig. Och därmed retar jag mig på det.

Väsentligen anklagar de mig för att vara lättsamt nyckfull, vilket verkar vara den vanligaste tolkningen av begreppet. Det gör mig ledsen faktiskt. Jag försöker göra mitt bästa för att vara duktig prinsessa, även om jag av naturliga skäl inte är så bra på det (är knappast undervisad i ämnet). Kämpar på med saker som är viktiga för mig, försöker få livet att fungera, och så. Och efter mig kommer de springandes med den där stämpeln.

Visst, jag försöker göra det bästa av det liv jag har, den tid på jorden jag har. Självfallet. Den kampen mitt lilla hov förstör för mig genom att undanhålla min pengahög och mina japanska rötter från mig. Men det är väl ändå något de flesta av oss gör, även om vi har olika idéer om vad för liv som är värt att leva? Eller?

Har tolkat det som att det var det där trollet som hade en mer lättsam attityd till saker än jag skulle vara bekväm med. Kan väl så vara, har till mig själv förklarat alla felgissningar de gjort om mig på det sättet. Men jag nåste förstås också seriöst fundera över om det är något jag gör de hängt upp sig på, och tolkat konstigt. Förstår bara inte hur man kan komma till den slutsatsen utifrån tankar jag gjort uttryck för. Ser inte resonemanget.

Tycker mig vara ganska tillbakadragen och analytisk som person, ser inte hur det kan tolkas som ‘yolo’. Möjligen om mitt lilla hovs experter inte hänger med i mina resonemang, och jag förklarar sällan mina tankegångar för dem så det verkar troligt. Men tycker då att det verkar ganska förhastat av dem att ändå bestämma sig för över mitt huvud vad för principer som dessa tankegångar skulle följa.

Kommentera

