Fastnat för en anime igen.

Har precis fastnat för en anime igen. En ganska god sak egentligen. Alltid roligt när man känner igen en massa referenser och så också, de där associationerna gör att jag förstår saker i en kontext på ett annat sätt och det jag känner att det ger något. Känner att det är en sådan anime som ytterliggare ett snäpp kan ge mig en mer konstruktiv syn på tillvaron.

Tänker inte nämna namn, åtminstone inte än.

Det är en anime med en väldig massa våldsamheter. Kan ha svårt för sådant. Men de håller det på en genuint orealistisk nivå vilket gör det lättare. En huvudkaraktär har långt rött hår, och dessutom partitiellt artificiell. Med andra ord någon jag enkelt kan se mig sjålv i, trots annan personlighet. Ändå fascinerande hur mycket representation betyder. Och jag identifierar mig nog snarare som partitiellt artificiell, som postmänniska, än som trans eller som offer för min biologiska pappas familjs dumheter.

En annan sak jag fullständigt älskar med animen är Nausicaäreferenserna. Hela världen de existerar i är tydligt inspererad av Ghiblifilmen. Refererar till shinto och att gudarna ska rena världen från mänsklig förstörelse, en tydlig parallell. De som textade den version jag tittar på missade dock referensen så översättning hade kunnat vara skarpare, men den dög. Har anledning att tro att animen kommer att ta upp frågeställningen om lojalitet, ska man vara lojal mot ett inskränkt mänskligt samhälle eller mot naturen och dess gudar? Eller, den diskuterar redan sagda lojalitetsfrågeställning, hoppas bara på att de utvecklar och förtydligar den.

Denna lojalitetsfråga är ett annat skäl till varför animen berör. Blev upprörd på mitt lilla hov över helikopterprojektet, och över sportbilsprojektet, liksom över arbetshetsandet. Det är kanske just en sådan lojalitetsfråga. Prioriterar orubbligen mina prinsesstitlar, inte sagt annat. Men mitt lilla hov tydliggjorde sina lojaliteter genom dessa projekt. Kanske kan de närma sig min värdsbild, kanske inte. I slutändan är det viktiga för mig att få min existens erkänd, mina prinsesstitlar erkända, och min pengahög tillbaka.

One response to “Fastnat för en anime igen.

  1. Pingback: En galen.

Kommentera

