Närminnesproblem.

Får försöka skriva av mig igen. Hamnat i en tämligen speciell situation känner jag. Först vill jag säga att jag missade mitt diatermibesök idag. Glömde bort tiden. Känner att jag faktiskt måste erkänna att min psykiater hade rätt, har nog närminnesplroblem. Ska ta upp saken med habiliteringen när jag träffar dem, ska se om jag kan få närminnet testat, på riktigt, typ av psykolog. Kanske kan få någon form med hjälp med det också, antingen bara tips på hur man kan göra, eller kanske hjälpmedel, men helst något bra sätt att träna upp det igen.

Började gråta idag. Just för att jag insåg det där med att mitt närminne är dåligt och många av de praktistka problem jag har i min vardag faktiskt kan kopplas till just det.

Min läkare skrev något i mitt läkarintyg om närminnesproblematiken som symtom på något. Förstår inte riktigt vad (kommentar, p 6., som jag inte kan tolka). Läst på wikipedia om både aspergers och anpassningsstörning men ser inte att saken tas upp där alls, så min misstanke att det var ”punkt 6” i någon lista av diagnoskriterier verkade inte stämma.

Annars vad gäller diagnosen anpassningsstörning. Min läkare jag träffade någon stans öster om stan i samband med min aspergerutredning hävdade att den mest var för äldre som fått livet upprivet på väg till ålderdomshem. Wikipedia hävdar att den främst associeras med yngre och barn och dessutom är så pass vag att den är tämligen meningslös. Samtidigt skulle jag baserat på det jag ser på wikipedia och vad jag förstått på mitt lilla hovs diskussioner hur den använts på prinsessor tippa på att det är en tämligen rimlig diagnos att klistra på mig också. Men i så fall skulle det dramatiska som hänt mig, det jag inte kan anpassa mig till, vara prinsessandet; eller, möjligen, kanske till och med troligare, deras försök att få mig att leka medelsvensson.

Väljer att se situationen som sådan att minnesproblematiken ska kopplas till anpassningsstörning. Anpassningsstörning ska kopplas till att mitt lilla hov berövat mig prinsessandet och i stället försöker arbetshetsa mig. Detta innebär väldigt enkelt och konkret att de flesta problem jag har skulle de kunna bota med en handvänding, om de bara ville. Om de bara kunde erkänna att de gör mig illa.

Mitt stora problem, det stora skälet till varför jag inte kan ha fler aktiviteter inbokade än ungefär en varannan dag, är just att jag glömmer bort saker. Ju mer jag har inbokat, desto mer glömmer jag. Börjar med att glömma tider, ofta glömmer jag vad det är jag ska göra men missar tiden med en timme eller så, sedan glömmer jag att äta och dricka och sådant, innan det blit allt mer grundläggande saker jag glömmer. Och detta bara mätt saker som spelar någon större roll. Glömmer bort veckodag snabbare, glömmer huruvida jag tagit eller inte tagit dagens mediciner, glömmer ibland rätt och slätt vad jag ägnat den föregående halvtimmen åt.

Idag träffade jag mitt boendestöd (två saker inbokade idag, antagligen därför jag glömde tiden till den senare). När hon dök upp var det första hon lade märke till att jag hade nyborstat hår. Hade själv inget som helst minne av att ha borstat det och jag vet faktiskt fortfarande inte om det faktiskt var nyborstat då eller bara såg så ut. Det här är lite lästkigt, det här att vara sådär disträ. Därför jag vill se om jag kan träna upp minnet igen.

Vill avsluta med att skriva till mina medmänniskor att det är väldigt jobbigt det här med att vara helt övertygad om att jag egentligen är halvjapan och prinsessa medan alla omkring mig låtsas som att det inte är så. Känns för mig inte märkligt att detta skulle bidra till de där närminnesproblemen. Så försök att lägga av med det där. Jag har inga som helst behov av att hålla det här hemligt för någon alls, tvärtom, jag vill bara slippa allt hemlighållande, vill slippa försöka anpassa mig till en svenssonvärld jag känner att jag inte hör hemma i.

One response to “Närminnesproblem.

  1. Pingback: Bråkar med en viss psykiatriavdelning. | En galen.

Kommentera

