Inlägg #812

Tycker mig ha skäl att sätta mig och skriva av mig lite, innan jag glömmer bort saker jag ville skriva om. Träffade min lillebror igår och vi pratade om allt möjligt, som vanligt, däribland en massa om motorer, ett område han för närvarande är nednördad i. Själv lyssnade jag mest och bidrog inte mycket. Tog själv chansen att stoltsera med intensivt Japannörderi, åtminstone när jag inte var för djupt förskjunken i min kattapp.

Skälet till att jag känner jag vill skriva lite här och nu handlar som vanligt om mitt prinsessande. Dundrade på med projekt avdramatisering igår. Lillebror kallade prinsessandet för fiktion. Inte nöjd med den attityden men känner mig ändå betydligt mindre upprörd än jag trodde jag skulle göra. Var rädd att jag skulle utveckla minnesluckor eller kollapsa och gråta när jag fick höra påståendet att halva min bakgrund och det mesta av vad jag bryr mig om skulle vara påhitt. Lyckligtvis klarade jag mig undan det och jag kan trots att det inte blev helt som jag ville betrakta detta som en milsten i projektet.

Andra saker vi pratade om var arbetande. Ett ämne jag brukar bli upprörd över men det gick ganska odramatiskt till. Min lillebror lyckades med konststycket att försvara slaveri, om än inom en bredare diskussion om nödvändigheten av arbetstvång för att samhället ska kunna fungera. Han är själv lika mycket arbetsvägrare som jag är själv så jag har inga som helst skäl att ta honom seriöst när han pratar om arbetande i positiva ordalag. När han och jag pratar arbetande sker det på en märklig akademisk nivå. Vi pratar om fenomenet som något som inte berör oss, ett fenomen att studera utifrån på basis av att mänskliga samhällen är fascinerande.

Fick i dag ett besök på bloggen, ett gammalt inlägg om kidnappandet av mormonflickor. Tänker inte länka. Funderat lite på om det kan vara så att mitt lilla hov arrangerat besöket på det gamla blogginlägget. Har skrivit förut att jag brukar följa min statistik och läsa gamla inlägg som blir besökta. I det inlägget skrev jag om att just de berättelserna jag fick berättade för mig om mormonflickorna kom att påverka min relation till kristendomen på ett ganska dramatiskt negativt sätt. Så jag funderar på om det kan vara så att det här nya med att försöka pusha kristendomen på mig kanske egentligen inte har så mycket med försök att få mig att konvertera att göra, utan kanske snarare för att trubba av mina barndomsminnen.

Fick i högstadieåldern berättat för mig att något kräk funnit det möjligt att kidnappa mormonflickor för att hålla dem som sexslavar, och att det gick aldeles utmärkt. Det där har blivit ett av mina skäl att hålla ett visst avstånd till kristendomen. Med den senaste tiden pushande för kristendom, min lillebrors plötsliga försvarande av slaveri, och besöket på det där gamla inlägget, känner jag att jag måste fråga mig om det inte är ett avtrubbningsförsök. Inte direkt det första.

En sista sak för dagens inlägg får bli en annan sak min lillebror sade. Nämnde ett palats ingen kommer bo i. Fick mig att tänka på de hus mitt lilla hov ordnat åt mig, ett i Japan som de övergav och som stått och förfallit och ett i Sverige som de sålt. Inget av husbyggprojekten i fråga blev alltså särskilt lyckade. Hade skäl att tro redan när jag upptäckte de sålt det svenska av husen att de börjat på ett nytt. Det var innan trollfrågan var utredd, så att de konstruerade något som skulle kunna kallas för palats är inte direkt förvånande. Att ingen kommer bo i det finner jag förstås sorgligt, ogillar när de bränner av resurser på projekt som inte leder någonvart. Kanske var det så att de där vid helikopterprojektet planerade att flytta in mig i deras palats, men nu senare bestämt sig för att det inte skulle passa mig. Är rädd bara att de börjar på ett nytt byggprojekt som inte kommer leda någonstans.

Kommentera

