Dök idag upp ett läkarintyg i brevlådan

Bestämt mig för att besöka lillabror idag men ska försöka vänta så att han hinner äte middag först. Får troligen honom som svans efter mig sedan på hemvägen. Borde försöka äta lite kanske medan jag väntar. Nu skriver jag inlägg för att äta tid.

Fick hem läkarintyg idag, kopia av det som skickades till försäkringskassan. Verkar tillräckligt dramatiserat för att få även de än ge med sig. Och det är lite vagt baserat på mitt liv. Finns som alltid en massa felaktigheter och jag bryr mig som vanligt inte, frågan om sanningshalt är läkarens ansvar, vad jag bryr mig om är huruvida det kan få försäkringskassan på fall.

Hon satte utöver diagnoserna aspergers och transsexualism även anpassningsstörning. Tycker det är småroligt, samma diagnos som en viss prinsessa. Hon kopierade bara från ett äldre läkarintyg jag haft, den diagnosen togs sedermera bort för att den inte stämde, men den vändan kände förstås inte den här läkaren till. Har visserliggen i omgångar förändrat mitt liv tämligen dramatiskt, men inte så att en sådan diagnos skulle vara relevant. Men det ser förstås dramatiskt ut i papprena så det är praktiskt. Är av uppfattningen att min hjärna ännu är så ung och plastisk att jag borde vara tämligen immun mot sådana besvär.

Läkaren lyckas skriva något om avsaknad av sjukdomsinsikt. Finner det sorgligt att hon uttrycker det så. Hon har förstås fel. Är själv mycket väl medveten om de besvär jag har. Vi har bara pratat sisådär en kvart så hon måste förstås skriva något för att få försäkringskassan på min sida, inget fel i det. Problemet med att skriva sådär handlar om att en framtida läkare jag springer in i kan välja att övertolka saken, och på basis av det välja att inte ta saker jag säger seriöst. Kan bli en ursäkt till att ha en nedvärderande attityd.

Utöver det så står det att jag inte har några suicidtankar och inte haft på flera år. Det är direkt felatkigt. Men jag talar inte om mina suicidtankar i sammanhang jag inte har användning av att tala om dem. Inte för att jag inte har dem utan för att jag inte skulle orka med att bråka med psykiatrin om dem. Kan göra roligare saker istället. Blir det lite mer akut, som till exempel om försäkringskassan skulle ge avslag på aktivitetsersättningen, kan jag komma gråtande i den vändan.

Valde att inte prata prinsessande alls. Mest för att vi hade en kvart och jag ville ha det där läkarintyget klart. Hade jag haft mer tid kanske jag hade försökt ge mig på saken. Det verkade som att hon ville prata generellt om hur jag kände mig, förstod inte riktigt varför, jag var där för läkarintyget, inget annat.

En annan udda sak, hon kallade mig hjälpsökande i läkarintyget. Säkert sant enligt den definition av hjälpsökande psykiatrin begagnar sig av. Menar, jag dök upp på stället frivilligt och bad henne till och med skicka remiss till habiliteringen. Själv försöker jag mitt bästa att hålla ett visst avstånd till psykiatrin, inklusive habiliteringen. Hela min relation med dem hanldar om att jag vill använda dem som klubba att banka försäkringskassan i huvudet med, annars hade jag gladeligen hållt mig borta.

Skulle väl kunna påstå att både biten att få in kommentarer om att jag inte är suicid och kommentarer om att jag är hjälpsökande har att göra med min manipulativa sida. Det är inte sakligt och sant, men jag har skäl att göra sken av saken. Precis som så mycket annat i mitt liv spelar jag en roll. När jag förväntades leva som kille gjorde jag det, när jag förväntades delta i kristna arrangemang så gjorde jag det, och så vidare. Det var inte ärligt och sanningsenligt, men jag hade skäl att göra sken av saken. Säger egentligen inga osanna saker, men jag utelämnar och missleder.

Ett skäl till varför jag skriver detta inlägg är för att jag är rädd att mitt lilla hov ska sätta sig och övertolka det där läkarintyget. Känner att det är särskilt viktigt att de betraktar diagnosen anpassningsstörning som direkt felatkig. Vill inte att de ska ansamla fler skäl än nödvändigt för att vägra prata med mig. Min hjärna är tillräckligt flexibel för att ta förändringar.

Påståenden i läkarintyget om att jag skulle vara rigid får också betraktas som förhastade eller överdrivna. Jag gör mig medvetet ganska rigid för att visa mitt lilla hov att jag inte tänker låta mig manipuleras. Frågorna om arbetande och kristendom är saker jag inte kan ge med mig på för att jag vet att det skulle vara att ge med sig för mitt lilla hovs önskningar. Så länge de vägrar prata med mig så gör jag av princip tvärtom än jag upplever att de önskar. Många sådana spänningar skulle släppa betänkligt om de klarade att dyka upp och erkänna att de varit kräk mot mig och be om förlåtelse.

Vädret har spruckit upp och jag har mat i magen, så jag ska se till att gå.

Kommentera

