Mitt liv verkar bli lättare igen

Träffade min mamma och min lellebror igår. Lillebror pratade en del om gudar, mest då asagudar men en risgud dök upp också. Inte något ämne vi pratat om särskilt mycket. Hoppas på att detta ska ses som att mitt lilla hov äntligen gett upp sina idéer att trycka ned kristendomen i halsen på mig. Känner mig mycket nöjd med det faktiskt. Propagerar de för multiteistiska idéer ska det antagligen ses som löst kopplat till shinto, i synnerhet inblandning av en risgud tyder på det. Ger mig lite extra prinsesspoäng så jag är helt oki med saken.

Mitt lilla hov har när jag var yngre propagerat för att betrakta shinto som inte olikt Pretchetts skivvärlds system av gudar. Vilket skulle göra asatron till en mindre bra parallell. Utöver då det uppenbara faktum att jag redan som det är vet inte obetydligt mer om shinto än om asatro. Det rent praktiska förhållningssätt människor hade till asatron finns nog ingen som kan mycket om.

Livets känns bra, sitter och ler över mig själv. Kanske inte bara för att jag upplever att jag övertygat mitt lilla hov om ett mer konstruktivt förhållningssätt. Har också lyckats tämligen bra i mina bråk med försäkringskassan. Kokar fläderblomssaft nu också, och den verkar bli jättebäst. Mycket små bonuspoäng till mitt liv. Tolkar försöken att övertala mig om att börja äta kött som ett tämligen oideologiskt försök att förhindra proteinbrist, så det är rimligt. Skulle kännas konstigt att ge upp vegeterianismen sådär bara så jag fortsätter som vanligt tills vidare ändå.

Kommentera

