Det där med att psykstämpla mig

Försöker igen tolka mitt lilla hovs inställning till mig. Verkar lite som att de bestämt sig för att psykstämpla mig, vilket i sin tur mest verkar som ett sätt för dem att slippa ta ansvar för att de gör mig illa.

Varför inte se mig som en tämligen normalstörd människa som existerar under exceptionella omständigheter? Är det så svårt?

Om jag förstått rätt har de åtminstone en psykiater på sitt team. Inget de borde ha någon nytta av. Lätt att tolka mig som diagnostiserbar om har det som förutsättning.

Mina aspergerdrag kan tämligen trivialt förklaras med prinsessandet och mitt barndomstrauma. Vad gäller försök till exponeringsbehandling skulle det vara rimligare med psykolog på teamet när vi ändå inte kan skriva ut mediciner.

Att jag säger ”Gurka!” i tid och otid, vilket kanske har varit en motivation för att stämpla mig som ”en sändär”, så är det egentligen inte märkligare än de aktiviteter andra har för sig. Se det såhär, jag säger matrelaterade ord när jag är med människor jag känner och känner mig bekväm med. Jämför detta med någon annan, vem som helst (dig själv, läsare, förslagsvis), vad har denna person för konstiga ovanor hen sysslar med? Är min ovana att säga ”Gurka!” så märklig eller är det en ovänlig tolkning av situationen?

När jag växte upp fann jag mig ofta mobbad, jag kom att associera begrepp som ”normal”, ”tuff”, ”cool” et cetera med fullständiga vidriga kräk. Tror knappast jag är ensam om det. Detta i kombination med mitt trauma har gjort att jag aktivt undvikit att associera mig med sådant. Är det så märkligt? Är min ovilja att delta i många sociala aktiviteter som nog skulle anses ålderstypiskt av de flesta särskilt märklig? Är det kanske en konsekvens av omstädnigheterna? Är det inte rimligt att tro att mitt arbetsvägrande har samma bakgrund som att jag inte sysslar med festande och andra ålderstypiska aktiviteter?

Har dessutom inte haft någon normal uppväxt, jag har kastats fram och tillbaka mellan olika människor som vill olika saker med mig, i regel starka viljor. Detta har påverkat mig. Jag har inte varit immun mot alla försök att ändra på hurdan jag är, har bara inte reagerat som väntat. Har påverkats starkt negativ av allt kvinnohat som östs över mig, till stor del som en konsekvens av min kvinnliga könsidentitet. Har kanske mest av allt påverkats negativt just av att kastas mellan olika starka viljor. Vill inte säga att dessa människor haft fel eller det faktum att de påverkat mig varit ett problem i sig, men att en period ha en vilja som vill bygga om hela mitt liv för att ett tag senare ha en annan har inte alltid varit lätt för mig.

Sedan, det här senaste försöket att övertala mig om att konvertera till kristendom. Kanske är det bara en illvillig tolkning av mig att tro att det är ett konverteringsförsök, kanske var det bara så att någon ville veta vad jag kände inför trossystemet. Kanske är det så att det finns en institution eller så med miljon- eller rent av miljardomsättning vars existens bygger på att jag är kristen. Känner att jag skulle kunna hjälpa till med sådana grejjer, även om jag inte tänker betrakta mig som kristen, men jag vill veta det och skriva på papprena själv. Sedan måste jag säga att jag inte uppskattar att medmänniskor till mig drar igång projekt som baserar sig på felaktiga idéer om mig.

Vad jag kanske är mest rädd för vad gäller kristendomen idag, är att om jag skulle bestämma mig för att det är bättre att jag kallar mig kristen för att få saken överstökad, skulle jag riskera att få kristen begravning. Jag är seriös. Har planer på att om mitt liv inte går ihop för mig så avslutar jag det. Om mina medmänniskor då föreställer sig att jag skulle vara kristen är risken överhängande att de skulle ta till en kristen begravning, en tanke jag personligen är högst obekväm med. Det blir för personligt, vill inte ha in den där tron där det blir för privat.

Ska försöka sova nu.

Kommentera

