Den där rubriken jag glömde sätta in: Mer om mig, annat perspektiv, med TV-serier!

Läst någon gång, tämligen nyligen, att männsikor som läser mycket har ett mer sofistikerat, mer konstruktivt, sätt att förhålla sig till sina medmänniskor. Teorin var den att läsande skapar en miljö att träna sina sociala förmågor utan att för den sakens skull någon behöver komma i kläm. Som jag förstod det skulle det vara så att olika litteratur är olika bra på att påverka dessa förmågor, den finare mer klassiska litteraturen bättre. Vet att vad de som gillar finlitteratur söker är litteratur som drabbar, medan fulläsare söker litteratur som underhåller. Inte ologiskt på så sätt.

Själv tillhör jag de som tycker att meningsfull kulturkonsumtion är kulturkonsumtion som drabbar. Har absolut förståelse för att många föredrar den underhållande, har man mindre tid och energi för fluff så är det så det är. Tycker att den bästa kulturkonsumtionen är den som gör mig unik och excentrisk.

Jämförde mig för en vända sedan med Haruhi, utan att spcifiera särskilt mycket. Idag har jag kommit igång att titta på Nisemonogatari. En annan anime. Stilistiskt annorlunda, i grunden likartad. En intetsägande manlig huvudkaraktär och ett flertal starka excentriska kvinnliga filurer. Gillar faktiskt den formen. Att se dessa kvinnliga figurer, med personlighet som drar åt samma håll som min egen (om än kanske mer dramatiskt), som försöker förhålla sig till omgivningen. Blir kanske den där drabbande sociala träningen, fast i mitt snitt.

Den sociala träningen jag fått, vad gäller träna i en säker miljö i ett fiktivt universum, har jag fått från främst två håll. Först alla de där historierna jag fått berättade för mig för att jag är prinsessa (eller kanske snarare för att någon bestämt sig för att tycka jag var prins). Udda berättelser, mesta berättades för mig med syfte att påverka vad jag har för bild av vad en ideal kärleksrelation ska vara. Andra källan har varit anime, och särskilt sådan här anime riktad till intetsägande unga män. Har aldrig känt igen mig i de manliga figurerna, men däremot i de kvinnliga; så att jag har en del gemensamma drag med dem är naturligt, det är från de jag lärt mig hur man relaterar till sina medmänniskor.

Som vanligt skriver jag detta inlägg till stor del för att jag vill retas med mitt lilla hov. De behöver finna ett mer konstruktivt sätt att förhålla sig till mig. Och jag ser det som mitt ansvar att forsera en sådan förändring.

Verkar som att jag i stort betraktas som en tämligen perfekt filur. Kan själv finna många brister, men det är väl jag. Och om jag skulle försöka skaffa pojkvän kan jag se många bitar som skulle ligga mig i fatet. Att jag är trans, har det där traumat att förhålla mig till, att jag är arbetsvägrare, småautistisk; enligt mig knappast dåliga egenskaper, men komprometterande i sammanhanget.

Förresten. Jag använder ord felaktigt helt och fullt avsiktligt. Vill framställa mig som lite osofistikerat pretto. Sådär att ambitionen blir uppenbar, men att jag inte för den sakens skull blir skrämmande. Ska jag anklagas för att vara perfekt är det kanske än viktigare att ha brister. Vill inte vara läskigare än nödvändigt. Är avlad för att vara perfekt, så om jag är det enligt relevanta normer är det åtminstone inte mitt fel. Riskerar att jag göra mig än mer perfekt genom att plantera brister dessvärre, de bedömmer från den japanska sidan här.

Funderar på om det var så att det finns en önskan om jag ska semstra på Island. Verkar som att det kan vara popärt turistmål bland japaner, skulle kunna vara så att någon vill arrangera träff med mig där. Är helt oki med saken och så, så länge jag slipper betala (ur min privatekonomi då, kan dras det från hemlliga pengahögen om så behövs). Också trevligt om ingen kör iväg mig som överraskning, vill gärna ha åtminstone någon timmes förvarning.

Gurka. Klockan passerat midnatt. Diatermi imorgon. Kanske tittar en episod till bara …

Kommentera

