Om hur ett par spel påverkat mitt liv.

Tänkte idag skriva lite om spelande, de spel jag spelar mycket nu är Nethack och Skyrim så jag tyckte jag kunde skriva lite om hur de påverkar hur jag tänker i andra sammanhang än spelande. Alltså diskutera hur spelen påverkar mig och mitt bortifrån datorn. Kulturgrejjer, även popkulturgrejjer, är i mitt huvud tämligen meningslösa om de bara är underhållning, de ska påverka. Och mitt liv påverkas av dessa spel. Tänker börja med gemensamma saker som jag känner de bidrar med.

Båda dessa spel är rollspel vars hela grej är att man dyker ned i grottor och plockar ur kuliga grejjer. Grejjer som man behöver för att klara sig i en miljö full med farliga monster och likartat. En spelgenre som är väletablerad. Man kan råka ut för en bred variation av olika problem och man får försöka lösa dem med den hög av grunkor man samlat på sig. Typiskt beväpnar man sig galet mycket och går och slår ned allt som rör sig. Att göra så i Nethack är ett säkert sätt att dö på. Både spelen kan dock spelas pacifistiskt (om än betydligt svårare).

I och med att varje problem man springer in i har en enorm mängd möjliga lösningar så kan man inte tänka igenom de alla för att bestämma vilken som är bäst. Inte heller kan man lösa alla problem på samma sätt. Och vilka grejjer man släpar runt på påverkar vilka lösningar som är möjliga vid varje givet tillfälle. Så spelen handlar i väldigt stor utsträckning att samla på sig grejjer, lära sig hur man använder dem, och sedan lösa konkreta problem med dem. Man kan kånka runt på väldiga massor av grejjer, tillräckligt för att det ska vara omöjligt att ha fullständig en överblick över dem. Samtidigt inte tillräckligt för att det ska vara möjligt att plocka med sig allt man hittar.

Spelen handlar centralt om att sålla och välja. Bland alla saker man hittar bestämma vad man har användning av och vad som bättre kan lämnas där man hittade det. Bland sakerna man har med, välja bland den stora mängden föremål man har för att lösa problemet, men utan att tråka ut sig med att titta igenom dusintals olika pryttlar varje gång. För mig har spelen kommit att representera att omfattande kontroll över vad som händer är inte bara överflödigt utan nära inpå omöjligt. De har kommit att bli en miljö där jag tränar på att navigera i ett överflöd, men där överflödet av möjligheter samtidigt ger en nödvändigt flexibilitet för alla de typer av situationer som kan uppstå.

Känner själv att erfarnheterna av sållande och välja rimliga lösningar på komplicerade problem är apålicerbara även utanför spelen. Det är faktiskt rimligt att fråga sig om ett föremål man kan få tag på vad för användning man rent konkret skulle ha av det, vilka problem kan det lösa. Om annat, sålla bort det. Samma med att finna lösningar på komplicerade problem med många möjliga lösningar. Alltid trevligt att ha erfarenheter kring att söka lösningar på pressande problem. Även om spelvärldens problem är av en annan natur än de i livet i övrigt. I livet i övrigt är det enkelt att, genom att lyssna och förlita sig på andra, helt slippa det där med komplex problemlösning.

Tillgången till pryttlar, liksom komplexiteten på problem, är ofta än mer massiv i verkligheten än i spelen. Men känner ändå att spelen ger ett produktivt sätt att förhålla sig till problem. I spelen tänker jag faktiskt inte jättemycket på varken problem eller lösningar, jag löser dem och går vidare, utan så mycket filosofi där och då. Men skulle samtidigt säga att min syn på kusnkap, på pryttlar, och på problemlösning starkt påverkats av spel. På vissa sätt lever jag livet som vore det ett.

Kan nu fortsätta med att skriva specifikt om en grej i Skyrim. Husbyggandet. I Skyrim till skillnad från i Nethack kan man skaffa sig ett hem (eller flera, tror jag har fem nu). Och jag frågar mig vad som gör ett hem värdefullt. I Skyrim blir det väldigt mycket en fråga om funktioner. Vad kan man göra i hemmet man byggt upp åt sig. Desto fler funktioner, och desto tillgängligare sedda funktioner är, desto mer användbart är hemmet. Liksom jag alltid sagt, att hemma är där jag har datorn och sängen, gäller det även verkligheten. Datorn och sängen kan jag inte vara utan, det är de funktioner som skapar hemmet. Sedan är andra funktioner i och i anslutning till hemmet bara värdeökning därifrån.

Skulle bedömma, att för min del, ligger värdet i min pryttelhög, mina kunskaper, liksom mitt hem, i just dessa funktioner. Desto tillgängligare och användbarare funktioner desto större värde. Funktioner jag kan använda för att lösa problem, för att ha det bra. Kanske är också rikedom egentligen inte en fråga om pengar, utan en fråga om tillgång till funktioner. Inte bara materiella sådana, utan även kunskap och institutioner; liksom titlar och människor i min omgivning.

Får väl peta på mitt lilla hov också. De har i perioder pratat med mig och arkitektur och bygga hem åt mig. Vill de hjälpa mig att känna mig rik, att trivas och så, är det kanske rimligt att försöka tänka sådär funktionsorienterat. Lite på grund av mitt funktionsorienterade synsätt jag vill bo mitt i en storstad, så centralt som möjligt, med egen trädgård. För att både stad och trädgård är meningsfulla funktioner. I grunden är mitt mål tillgång till funtioner, att slippa känna mig begränsad, att snabbt kunna zappa mellan olika mer eller mindre intensiva intresseområden. Oavsett det är att gå på stan eller peta i rabatten.

När jag ändå håller på med petande är det också en till sak jag vil påpeka för mitt lilla hov. Får veta ibland från olika källor att man kan pillerbehandla jobbiga minnen, inte så att man glömmer dem men så att de slutar vara skrämmande. Jag har som bekant jabiiga barndmosminnen och så. Vill fråga mitt lilla hov om det funderat på att peta i mig sådant och se om det underlättar. Är själv klart beredd att prova. Det är inte direkt mitt expertisområde, så jag får väl be mitt lilla hov bedömma rimligheten istället.

Sådr. Klart för idag. Gurka!

Kommentera

