Om min relation till böcker

Tycker mig plötsligt ha ett skäl att skriva om hur jag relaterar till böcker. Läser inte jättemånga sådana, och det är väl det jag vill motivera. Känner lite att jag vill skriva av mig men har också fått uppfattningen att någon vill att jag ska läsa lite mer.

Böcker läser jag idag i första hand när jag åker tåg. Blir totalt cirka två timmar per vecka, läser ofta ganska långsamt när jag gör det; inte för att jag inte kan läsa snabbare utan för att miljön inte alltid är tillåtande. Läser gärna, även böcker, men ofta finner jag att det passar mig bättre att läsa på nätet. Inte för att texter på internet är bättre men får att de är kortare, mer aktuella, och lättare att hoppa fram och tillbaka mellan; jag kan läsa mer på en gång, kan ge upp mindre intressanta texter snabbare, et cetera. Zappa lite.

Har jag en intressant bok, särskilt älskriven fiktion, försjunker jag mig gärna. Det även om jag sitter precis vid datorn. Har läst hela romaner på datorskärmen. Men det blir alltid en prioriteringsfråga. De flesta texter, även de flesta böcker, är genuint tråkiga och tämligen meningslösa. Så det blir en prioritering. Och en bra bok som äter min tid låter jag äta min tid, låter jag ta prioritet över Twitter och Youtube, liksom Nethack och andra dataspel. För att jag känner att den ger mig något dessa andra saker inte kan ge.

Så för att avsluta detta markerat osuriga inlägg. Om vad mitt hov idag känner att de önskar av mig är att jag ska läsa en bra bok — att de ska kunna stoppa en i handen på mig och hoppas att jag tar emot den, suger upp den, och förändras av den — så är de välkomna att försöka. Gillar jag inte boken ifråga så värst kommer jag att lägga undan den utan att läst hela. Passar den mig bättre kommer jag att läsa den på tåget två timmar i veckan, från om några månader och frammåt när jag är klar med ringenboken*. Gillar jag boken, så att det känns meningsfull och engagerande, kommer jag sitta och läsa den hemma och vara klar med den på ett par dagar.

* Om de inte frågar mig om att läsa, läser ringetriologin nu och är om ett par kapitel färdig med första boken, kan klämma in en bok eller två i mellan första och andra boken om jag skulle bli tillfrågad.

Kommentera

