Boktankar, kanske gamla sådana som vaknat.

Kommer ihåg, tydlgit ihåg, att senvintern -12, innan jag avslöjat mina minnens återkomst men efter kejsarens blomma vid julen -11, blevb jag tillfrågad om jag inte vill skriva en bok om mitt liv. Förstod då inte riktigt varifrån frågan kom. Tror det var mitt lilla hov som var intresserade av det. Inte så mycket med mig att göra utan snarare en konsekvens av vad de hade planerat för mig det året. Planer som jag rev upp när jag avslöjade mina minnesproblem.

Känner att jag skulle vara intresserad av att skriva en bok om mitt liv idag. Inte den bok de tänkte sig, utan min bok, en bok om den riktiga jag. Om den jag som faktiskt finns. Och det inte för att jag tror att det skulle vara intressant för någon alls att läsa, utan för att jag känner att jag vill göra den researchen. Ta reda på hur jag uppstod, var jag kommer ifrån, vad jag har bidragit med, hur den riktiga jag är olik mina medmänniskors idé om vem jag är, hur detta förändrats över tid, och så vidare. Vill göra det så att jag kan gå vidare sedan. Skala av mig lasten av min historia, inte genom att ignorera den och titta åt andra hållet, utan genom att konfrontera den. Och inte bara studera min historia då, utan kanske viktigare mitt lilla hovs historia och hur de påverkat mig. Skriva en bok om allt som har med mig att göra, och alla dessa saker som påverkat mig; men försöka lämna just vad jag är åt en eventuell läsare att bedömma.

Kommentera

