Museibesök, och lite uppföljning på gårdagens inlägg

Slänger till ett par kommentarer lite baserat på vad jag gjort idag. Kanske lite fortsatta tankar kring vad jag skrev igår.

Var på etnografiska idag. De har en Japanrelaterad utställning pågående just nu. Den var faktiskt inte särskilt intressant, inget nytt för mig. De hade något videomaterial med fokus på arkitektur, gissar på att det var det som var specialproducerat för museet. En SVT-produktion från nittiotalet. Även om det handlade om japansk inspiration inom arkitektur var handlade det av enkelt förklarade skäl om 1900-talsarkitektur. Alltså funkis och brutalism. 1900-talet är på många sätt arkitekturens förlorade århundrade. Endast som undantag är arktitektur från det seklet annat än genuint hemsk. Behandlandet av arkitektur som konst snarare än som design förstörde mycket.

Hade önskat mig magi idag. Som jag skrev förut. Fick tyvärr ingen. Mina medmänniskor vågar fortfarande inte riktigt prata med mig om saker de misstänker kan vara känsliga. Tänkte på det där mormor sade som fick mig att ryta ifrån en del idag också. Mormor uttryckte att mina Japanstudier måste ‘leda till något’ — tolkade det som arbetshetsande men har nu tänk att det kan vara ett missförstånd. Kan vara så att hon ville få mig att ta upp prinsessandet och min japanska bakgrund, det vill säga att hon försökte få mig att prata om vad jag avser med studierna. Kan faktiskt inte säga säkert vilken tolkning som är den mer riktiga, så jag ska försöka att inte vara för sur över saken.

Har fått min bok till kanjikursen levererad idag också. Ska visa upp den på måndag. Känner mig ganska nöjd med att ha fått tag på den. Vill gärna ha minnen av de kurser jag gått (eller försökt gå) i form av till exempel böcker. Sällan jag ser föremål som minnen som någon vidare fantastisk idé i sig men en bok kan jag faktiskt användas som bok också. Och mitt förstoringsglas, det föremål jag har som kanske är mest bara minne, har även det faktiskt en annan funktion också.

Min skepsism till föremål som minne är en av de där sakerna som länge gjorde att jag kände mig obekväm med att springa på museer. Museerna är ganska tydligt institutioner från kring sekelskiftet 18-1900 vilket också gör att de bär på ett väldigt tydligt kolonialistiskt arv. De har blivit succesivt alltmer överflödiga sedan dess, allteftersom fotografering, globalisering, och resande gjort andra kulturer allt mindre avlägsna. Idag, med Internet, känns saker som videomaterial eller som text något som det inte behövs museum för; lite kanske till och museer i sig är betrakta som museala.

Etnografiska, liksom östasiatiska, besökte jag kanske främst för att kunna säga att jag besökt stället om jag blir tjatad på. Men kan lika gärna skriva ett omdömme efter jag petat på stället. Östasiatiska var betydligt trevligare. Känns lite synd att mitt lilla hov alls inte vågar peta på mig när jag faktiskt försöker ge dem chansen. Men ptja, får försöka fortsätta bygga mod för sådant. Kan absolut vara så att de försöker komma mig närmare, men vill vara försiktigare än jag upplever nödvändigt.

Inget lördagsfirande i helgen. Vet inte riktigt vad jag kommer göra. Systemuppdatering som vanligt på söndag. Ska försöka sova nu.

Kommentera

